Ako bicyklovať v zime? V Prešove si to môžete vyskúšať.

Mestské bicyklovanie v zime nie je nič obtiažne. 

Text a foto: Renáta Kmecová

Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska

Chcete jazdiť na bicykli aj v zime? Dá sa to, ale treba o tom niečo vedieť. Aj keď sa túto zimu zdá, akoby ani nebola, možno nás ešte nejaký ten sneh prekvapí. Ani vtedy však netreba bicykel odkladať. 

Príďte si to v Prešove vyskúšať!

Prešovčania si už piatykrát otestujú jazdenie v zime a v tme na podujatí Cyklométa, ktoré sa už tradične koná 6. januára 2020. Jazdou na osvetlených a ozdobených bicykloch upozornia vodičov áut, že cyklisti jazdia aj v zime a pripomenú si, aké dôležité je byť osvetlený. Ľuďom, ktorí si myslia, že sa bicyklovať v zime nedá, ukážu aj malé deti, že to ide. Podujatie je zaujímavé aj tým, že má súčasne dva štarty, prvý štart je na konečnej zastávke na Sídlisku III a druhý štart je na sídlisku Sekčov. Obe skupiny cyklistov sa potom stretnú a spolu vbicyklujú do centra mesta. Po ukončení jazdy čaká  cyklistov tombola, súťaž o najkrajšie vyzdobený bicykel, koláčik, teplý čaj a koncert skupiny, ktorá tiež veľmi rada bliká a svieti – BDHS, teda Blikajúci dychový hudobný systém.
Viac info o Cyklométe 2020: https://www.facebook.com/events/484234415769688/

Pre jazdenie v zime si treba osvojiť pár pravidiel: 

1. Osvetlenie
Pri jazde v zime je veľmi dôležité OSVETLENIE! V zimnom období sa skoro stmieva, tma alebo šero je keď idete do práce a aj keď idete z práce domov. Ak sa teda rozhodnete dochádzať bicyklom, nezabúdajte na osvetlenie – silné a spoľahlivé lampy a blikačky, vpredu biele, vzadu a z boku červené. Oblečenie čo najsvetlejšie, rozhodne inej farby ako čiernej. A napokon reflexné prvky – nešetrite nimi, treba ichčo najviac a s čo najväčšou plochou. Všetko, čo cyklistu zviditeľní v premávke,  je prínosom.

2. Správne oblečenie
Na začiatok treba upozorniť – s obliekaním netreba preháňať. Na bicykli sa zahrejete, preto stačí mať na sebe iba zopár vrstiev oblečenia a dôležitá je nielen hrejivá funkcia, ale aj odolnosť proti vetru. Vrchná časť tela by mala byť chránená nepremokavou a vetru odolnou vetrovkou, je však dobre, ak je priedušná, aby ste sa veľmi nespotili. Pod to stačí flisová bunda a termo tričko. Nohavíc určených na bicyklovanie v zime je veľký výber, stačia však také, ktoré zabezpečia proti vetru hlavne kolená, po celej dĺžke jemne zateplené, v prípade nízkych teplôt si pod ne oblečiete len termo a nemusíte sa báť. Topánky by mali mať schopnosť neprepustiť vietor, dážď a sneh, čiže aj klasické zimné topánky s dobrými ponožkami sú vhodné, nie je potrebné nič špeciálne.  Samozrejme, dôležité sú dobré rukavice a čiapka. Dobrý je tzv. tunel ktorý Vám pred vetrom ochráni krk aj časť tváre až po nos. Ak ste však neprestali jazdiť ani počas posledných dní, iste viete čo vám vyhovuje a čo nie.

3. Bicykel na bežné dochádzanie v rámci mesta je potrebné trochu upraviť.
Ak nemáte bežný mestský bicykel, tak najvhodnejší je asi klasický horský bicykel. Pneumatiky by nemali byť nafúkané na doraz, práve naopak – mierne podfuknuté pneumatiky zabezpečia lepšiu priľnavosť k povrchu a menšie riziko šmyku. V prípade, že je zima poriadne zasnežená,  odporúčame aj výmenu plášťov za zimné s hrotmi, prinajmenšom aspoň širšie plášte, ako ste používali bežne počas teplej sezóny.
O reťaz je síce potrebné starať počas celého roka, ale nezabudnite pred zimou dobre namazať na to určeným olejom “do mokra a zimy”, ktorý má špecifické vlastnosti a chráni reťaz lepšie ako letný olej. 

4. Jazda po snehu a ľade.
Zimná jazda má odlišné pravidlá. V zásade v zime zmiernite tempo. Všade, kde sa dá, jazdite radšej po asfalte než po snehu (napríklad až po asfalt vyjazdené koľaje, až na asfalt vyfúkaná vozovka a pod.). Pri dobrých pneumatikách nie je  až takým veľkým problémom sneh, ale ľad. Vyhýbajte sa zamrznutým mlákam a vždy počítajte s tým, že ľad sa môže nachádzať pod čerstvým či ujazdeným snehom. Do zatáčok a v zjazde jazdite pomaly, aby ste mohli zastaviť pred prípadnou zamrznutou mlákou. Ak sa už na lad dostanete, nepanikárte, nebrzdite prudko a nemeňte smer jazdy.
No a ak je naozaj šmykľavo, ak je poľadovica, do skla vyjazdený sneh a pod., tak vtedy radšej nechajte bicykel doma. Môžete mať totiž aj super pneumatiky s hrotmi a jazdiť veľmi opatrne, ale nebezpečonstvo pre vás v takom prípade predstavujú autá, ktoré sú na šmykľavo povrchu neovládateľné.

 

Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk