Ako holandské železnice NS recyklujú svoje bicykle

V priemere takmer 40 percent cestujúcich vlakom v Holandsku prichádza na stanicu na bicykli. Po ceste vlakom si mnohí cestujúci vezmú OV bicykel (v preklade ako bicykel verejnej osobnej dopravy (VOD), aby prešli posledný úsek do cieľa. NS (Holandské železnice) v súčasnosti ponúka 21 500 bicyklov na takmer 300 miestach v Holandsku: stanice, zastávky autobusov alebo metra a P+R oblasti. Viac ako 3500 bicyklov MHD je vybavených novým zámkom, ktorý je možné otvoriť pomocou čipovej karty MHD. Krok za krokom dostáva nový zámok stále viac bicyklov MHD. NS začala minulý rok aj skúšobnú jazdu s ebike MHD, ktorý si možno požičať na štyroch staniciach: Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen a Maastricht. Samotný osobný dopravca umožňuje cestujúcim okrem vlaku používať aj tzv. železničné bicykle NS.


V najbližších rokoch NS očakáva, že 2150 bicyklov VOD už nebude opraviteľných. Tieto bicykle nejdú do šrotu, ale dostanú druhý život. V sociálnej dielni Roetz sú bicykle demontované a kompletne prestavané na lesklé bicykle VOD. Viac ako 70 % dielov sa tak opätovne používa. Vďaka tomu môže bicykel vydržať aj ďalšie roky.  

Prvých 200 bicyklov verejnej dopravy bolo zrenovovaných a čoskoro ich možno vidieť na parkoviskách pre bicykle po celej krajine. NS a Roetz očakávajú, že z 2150 odpísaných bicyklov VOD v najbližších troch rokoch vyrobia krásne nové. NS a Roetz už predtým spolupracovali na projekte s názvom OV-fiets Recycle. Tým boli opravené a obnovené znehodnotené bicykle VOD. Veľká časť týchto repasovaných bicyklov MHD je stále na cestách, spoznáte ich podľa zelenej nálepky pod sedlom.  

Ako to funguje? 
Ak už bicykel VOD nedokáže opraviť sám NS, bicykel poputuje do sociálnej továrne na bicykle Roetz. Cyklomechanici kompletne rozoberú bicykel VOD na viac ako 100 samostatných dielov. Všetky tieto časti sú kontrolované a triedené. Ak sa niektoré časti už nedajú použiť na bicykel VOD, spracujú ich recyklačné strany. Oceľové, hliníkové a nerezové diely OV-Fiets, ktoré už nie je možné opätovne použiť, sa vracajú do reťazca surovín. Časti, ktoré sú vhodné na opätovné použitie, sa kontrolujú, opravujú a čistia. Rámy bicyklov a nosiče batožín sú tiež najskôr odlakované a následne natreté novým náterom, aby boli bicykle VOD opäť krásne nalakované.


Tím Roetz 
V továrni na sociálne bicykle v Amsterdam Noord trénuje Roetz ľudí, aby sa stali mechanikmi bicyklov. Cieľom je posilniť ľudí so zraniteľnou pracovnou pozíciou a to im umožňuje znovu vstúpiť na trh práce. Takto sa učia ako stavať a opravovať bicykle.

NS chce používať čo najmenej nových surovín a maximálne využívať vlastné materiály. Robia to tak, že v maximálnej možnej miere znovu využívajú staré materiály zo staníc, vlakov alebo v tomto prípade VOD bicyklov alebo im dávame nový cieľ. Napr. ak pri modernizácii poschodových vlakov sa 99 % materiálov opätovne využíva. Nie menej ako 86 % všetkých materiálov sa tak vráti do vlaku a 13 % dostane druhý život mimo vlaku. Spolupracujú s rôznymi udržateľnými podnikateľmi na výrobe nových produktov z týchto starých častí vlaku. Neverili by ste, že aj stoly na stolný tenis sa vyrábajú napríklad zo starých vlakových podláh a stropy sa vracajú ako stoly. NS tak chce v maximálnej možnej miere predchádzať plytvaniu a podnikať obehovým spôsobom.

zdroj: https://nieuws.ns.nl/ov-fiets-krijgt-tweede-leven/?fbclid=IwAR2CTCluWG6bUvs_AwP9uHDoJBVecGnje3hDBOxexGe7njLm47pYtSq5IvQ

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.