Prečo Amsterdam odstraňuje 10000 parkovacích miest?

Poznáte to, naše mestá riešia alebo sa snažia riešiť problémy s parkovaním, hľadajú ,kde sa dajú vybudovať nové parkovacie miesta častokrát na úkor zelene, záberu verejného priestranstva a pod. je pravda, že väčšine miest chýba regulačná parkovacia politika, ktorá by okrem centier riešila aj parkovanie na sídliskách. Avšak problém sa rieši namiesto obyvateľov, ktorí si neregulovane kupujú osobné autá bez toho,aby riešili, kde si ich zaparkujú.

Amsterdam sa rozhodol pre opak. Pomaly plánuje znížiť počet parkovacích miest o 10000. V roku politická strana, ktorá vyhrala voľby sľúbila odstrániť 10000 parkovacích miest do roku 2025.

Tu je zaujímavé video, ktoré to vysvetľuje:

Dokonca si poslanci dali vypracovať aj odbornú štúdiu, ako by sa malo postupovať a čo môže redukovanie parkovacích miest v oblasti pri kanáloch priniesť.

Štúdia rozpracúva tri modely prestavby územia pri Herengracht. Pritom napríklad problémy s parkovaním tu boli odjakživa v tejto oblasti, čo dokumentujú aj tieto fotky z uvedenej štúdie.

S Modelom A sa stará situácia mení len málo, zmiznú len parkovacie miesta. Stále je tu množstvo nakladacích a vykladacích miest pre autá. Model B ide ešte o krok ďalej a predpokladá zdieľaný priestor bez samostatného chodníka. Táto klasifikácia vyžaduje, aby chodec bol dominantným účastníkom cestnej premávky. Auto a bicykel sú potom podriadené chodcovi.

Model C počíta s najväčšou zmenou.

Stromy budú presunuté tak, aby vytvorili peší pás pozdĺž kanála.

Porovnanie jednotlivých modelov riešenia verejného priestoru znázorňuje tento obrázok.

Samozrejme, počíta sa aj s nežiadúcimi efektami ako napr. generovanie premávky, keď by ľudia hľadali miesto na zaparkovanie, čo iste nie je úplne žiadúce.

Hoci pribudnú dve podzemné parkovacie garáže, garáž Vijzelgracht a garáž Singelgracht, podľa poslanca je žiaduci ďalší výskum o účinkoch zbavenia sa parkovania Herengracht.

Zaujímavé sú aj štandardy, normy a odporúčania pre parkovanie v Amsterdame (v holandčine), ktoré definujú koľko parkovacích miest by malo byť v území, aby bolo územie dostupné.

Celý koncept nazývajú ako Autoluv – menej aut (malá premávka) obsahujú:

Návrhy opatrení, pilotné projekty a štúdie, ktoré plnia ciele Agendy pre väčší životný priestor a čistý vzduch v Amsterdame.

Program majú rozdelený na etapy:

 odteraz - do roku 2022
 čoskoro – do roku 2025 vrátane
 neskôr – do roku 2040 vrátane

Kvôli pandémii koróny museli urobiť nové úvahy, a to aj pri rozdeľovaní peňazí. Nie všetky opatrenia sa preto realizovali tak, ako sa vopred plánovalo.

Avšak ako zaujímavé opatrenia pre redukovanie parkovania:

Zvýšiť poplatky za parkovanie

Menej nových parkovacích preukazov

Povzbudzovať obyvateľov, aby viac parkovali vo vnútri

Optimálne využitie existujúcich parkovacích kapacít v garážach

Lepší a atraktívnejší rad zdieľaných áut

Lepšie využívať a rozširovať P+R

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.