Poznáte to, naše mestá riešia alebo sa snažia riešiť problémy s parkovaním, hľadajú ,kde sa dajú vybudovať nové parkovacie miesta častokrát na úkor zelene, záberu verejného priestranstva a pod. je pravda, že väčšine miest chýba regulačná parkovacia politika, ktorá by okrem centier riešila aj parkovanie na sídliskách. Avšak problém sa rieši namiesto obyvateľov, ktorí si neregulovane kupujú osobné autá bez toho,aby riešili, kde si ich zaparkujú.
Amsterdam sa rozhodol pre opak. Pomaly plánuje znížiť počet parkovacích miest o 10000. V roku politická strana, ktorá vyhrala voľby sľúbila odstrániť 10000 parkovacích miest do roku 2025.
Tu je zaujímavé video, ktoré to vysvetľuje:
Dokonca si poslanci dali vypracovať aj odbornú štúdiu, ako by sa malo postupovať a čo môže redukovanie parkovacích miest v oblasti pri kanáloch priniesť.
Štúdia rozpracúva tri modely prestavby územia pri Herengracht. Pritom napríklad problémy s parkovaním tu boli odjakživa v tejto oblasti, čo dokumentujú aj tieto fotky z uvedenej štúdie.
S Modelom A sa stará situácia mení len málo, zmiznú len parkovacie miesta. Stále je tu množstvo nakladacích a vykladacích miest pre autá. Model B ide ešte o krok ďalej a predpokladá zdieľaný priestor bez samostatného chodníka. Táto klasifikácia vyžaduje, aby chodec bol dominantným účastníkom cestnej premávky. Auto a bicykel sú potom podriadené chodcovi.
Model C počíta s najväčšou zmenou.
Stromy budú presunuté tak, aby vytvorili peší pás pozdĺž kanála.
Porovnanie jednotlivých modelov riešenia verejného priestoru znázorňuje tento obrázok.
Samozrejme, počíta sa aj s nežiadúcimi efektami ako napr. generovanie premávky, keď by ľudia hľadali miesto na zaparkovanie, čo iste nie je úplne žiadúce.
Hoci pribudnú dve podzemné parkovacie garáže, garáž Vijzelgracht a garáž Singelgracht, podľa poslanca je žiaduci ďalší výskum o účinkoch zbavenia sa parkovania Herengracht.
Zaujímavé sú aj štandardy, normy a odporúčania pre parkovanie v Amsterdame (v holandčine), ktoré definujú koľko parkovacích miest by malo byť v území, aby bolo územie dostupné.
Celý koncept nazývajú ako Autoluv – menej aut (malá premávka) obsahujú:
Návrhy opatrení, pilotné projekty a štúdie, ktoré plnia ciele Agendy pre väčší životný priestor a čistý vzduch v Amsterdame.
Program majú rozdelený na etapy:
odteraz - do roku 2022
čoskoro – do roku 2025 vrátane
neskôr – do roku 2040 vrátane
Kvôli pandémii koróny museli urobiť nové úvahy, a to aj pri rozdeľovaní peňazí. Nie všetky opatrenia sa preto realizovali tak, ako sa vopred plánovalo.
Avšak ako zaujímavé opatrenia pre redukovanie parkovania:
Zvýšiť poplatky za parkovanie
Menej nových parkovacích preukazov
Povzbudzovať obyvateľov, aby viac parkovali vo vnútri
Optimálne využitie existujúcich parkovacích kapacít v garážach
Lepší a atraktívnejší rad zdieľaných áut
Lepšie využívať a rozširovať P+R
You may also like
-
Do tohoročného európskeho týždňa mobility 2024 sa zapojilo viacero samospráv
-
Kodaň chce odmeňovať turistov, ktorí sa správajú udržateľne.
-
Nemecko upravuje zákon o cestnej premávke, aby bol viac priateľský k cyklistom
-
Vážska cyklotrasa prepojí Trenčiansky a Žilinský kraj
-
Zaregistrujte sa do súťaže Do práce na bicykli 2024