Elektrobicykel, ktorý nepotrebuje batériu

Tí, ktorí z vás majú elektrobicykle, vedia, že dojazd na elektrobicykli závisí od kapacity batérie ako územia a členitosti terénu, v ktorom plánujete bicykel používať. Taktiež je dôležité rozmýšľať, kde bicykel dobijete.

Francúzsky vynálezca Lelievre prišiel s novinkou, kde elektrobicykel namiesto tradičnej batérie, používa tzv. supekapacitor. Ten získava elektrickú energiu najmä rekuperáciou pri brzdení.

Vynálezca, ktorý má skúsenosti s elektronikou, navrhol a patentoval e-bike s názvom Pi-Pop , ktorý nepoužíva lítiové batérie, ale superkondenzátory.

„Systém sa nabíja pri plynulej jazde a keď bicykel brzdí (vďaka brzdeniu motorom sa energia k vracia do superkapacitora),“ povedal pre Euronews Next Lelièvre, riaditeľ STEE, spoločnosti stojacej za vývojom bicykla.

Zjednodušene povedané, superkondenzátor funguje tak, že dodáva el. energiu elektrostatickým výbojom alebo prostredníctvom pomaly sa pohybujúceho náboja. Naproti tomu lítiová batéria dodáva el.energiu ako chemickú reakciu. Inými slovami, superkondenzátor dokáže dodať a uvoľniť energiu veľmi rýchlo, keď je to potrebné. V prípade bicykla to znamená dodať el. energiu, keď osoba šliape alebo brzdí, pričom ju použije na pomoc pri náročnejších činnostiach, ako je reštartovanie alebo jazda do kopca.

Lelievre odhaduje, že pomoc, ktorú jazdcovi ponúkajú superkondenzátory, je dostatočná na zvládnutie prevýšenia 50 m, ak sa predtým nabije napr. v byte, takže takýto elektrobicykel je vhodný pre približne 80 percent európskych miest.

Koncept superkondenzátora sám o sebe nie je novou inováciou; prvé boli vyrobené koncom 70. rokov 20. storočia. Dnes sa používajú vo fotovoltaických systémoch (ako sú solárne panely), digitálnych fotoaparátoch a niektorých hybridných alebo elektrických vozidlách na zlepšenie ich výkonu.

Pri výrobe bicykla sa nepoužívajú žiadne materiály zo vzácnych surovín, pretože superkondenzátory sú vyrobené z uhlíka, vodivého polyméru, hliníkových fólií a buničiny – materiálov, pre ktoré už existujú recyklačné procesy.

Spoločnosť tiež tvrdí, že životnosť superkondenzátora sa pohybuje od 10 do 15 rokov v porovnaní s piatimi alebo šiestimi rokmi v prípade lítiovej batérie.

Či táto technológia prinesie zmenu v nutnosti používať batériu v elektrobicykloch, uvidíme v budúcnosti.

zdroje: https://www.euronews.com/next/2023/10/28/this-french-company-has-designed-the-first-e-bike-that-doesnt-need-a-battery

https://pi-pop.fr/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.