Zaujímavý report o plánoch v Bruseli priniesla ECF (autor Ben Luoma).
Nové štúdie o cyklistickej doprave a bezpečnosti na cestách v regióne hlavného mesta Brusel poskytujú pozoruhodný pohľad na dva roky cyklistického boomu, zatiaľ čo mesto spúšťa nové plány na vytvorenie väčšej zóny s nízkou premávkou v centre Bruselu do augusta 2022.
Rok po zavedení rýchlostného limitu 30 km/h v celom meste Brusel výsledky poukázali na 50 % zníženie smrteľných nehôd na cestách, súčasné zvýšenie počtu jázd na bicykli a solídne preferovanie verejnej dopravy.
Vzhľadom na to, že od augusta 2022 vstúpia do platnosti ďalšie cestné reformy, v rámci ktorých sa v bruselskom centre „Pentagonu“ zavedie väčšia zóna s nízkou premávkou, tieto pozitívne trendy budú pravdepodobne naďalej rásť.
Počet ľudí na bicykli v Bruseli neustále rastie
Podľa údajov spoločnosti Acerta, spoločnosti poskytujúcej služby v oblasti ľudských zdrojov, ktorá skúmala návyky mobility 330 000 pracovníkov v Belgicku a 14 700 pracovníkov z regiónu hlavného mesta Brusel, je cyklistika ako spôsob každodennej dopravy stále populárnejšia. Z opýtaných 14,57 % uviedlo, že do práce celý čas alebo časť času jazdili predovšetkým na bicykli, a ohromujúcich 45,6 % pracovníkov v hlavnom meste uviedlo, že ich primárnym spôsobom dopravy na dochádzanie je verejná doprava.
Intenzity cyklistov v Bruseli
Samostatná štúdia využívajúca primárne údaje zo sčítačov bruselskej mobility rozmiestnených po celom meste preukázala pokračujúci rast o 20 % aj po roku 2020, kedy sa cyklistika rozvinula, čo samo o sebe zaznamenalo nevídaný nárast o 64 %. Jedna lokalita, ktorá sa nachádza pozdĺž cyklotrasy pri kanáli Molenbeek, skutočne prelomila hranicu 1 milióna jázd v decembri 2021, po prvýkrát v hlavnom meste Belgicka. Iné oblasti, ktoré ťažili z novovytvorenej trvalej cyklistickej infraštruktúry, tiež zaznamenali výrazný nárast počtu jázd, ako napríklad Rue de la Loi, ktorá má teraz obojsmerný cyklistický pruh.
Zóny 30 priniesli bezpečnosť
Rozhodujúce je, že údaje o bezpečnosti na cestách zhromaždené organizáciou Brussels Mobility zaznamenali 50 % pokles smrteľných nehôd na cestách v porovnaní s rokom 2020, jeden rok po tom, čo bola v hlavnom meste zavedená rýchlostná norma na 30 km/h. Úmrtia klesli z 11 na 5, zatiaľ čo počet ťažko zranených obetí na cestách tiež klesol zo 121 v roku 2020 na 100 v roku 2021.
Camille Thiry, hovorkyňa Bruselskej mobility označila zníženie za „veľmi pozitívny vývoj“, ale bruselská ministerka mobility Elke Van den Brandt zopakovala, že „cieľom zostáva nula úmrtí a nula vážnych zranení v Bruseli“.
Možno prekvapivo údaje o bruselskej mobilite (čerpané zo všetkých časov dňa) tiež ukázali, že napriek pomalšiemu rýchlostnému limitu nedošlo k žiadnemu významnému vplyvu na celkové trvanie cesty. Je zvláštne, že v priebehu roka 2021 klesol aj počet vozidiel, ktoré prekročili rýchlosť, pričom vozidlá prekračujúce rýchlostné zóny 30 km/h o 2,4 % menej ako v roku 2020.
K zlepšeniu životaschopnosti mesta prispieva aj drastické zníženie úrovne hluku zaznamenané od zavedenia normy rýchlostného limitu 30 km/h. Údaje sa enormne líšili v závislosti od lokality, typu dopravy a povrchu vozovky, no na niektorých miestach došlo k poklesu až o 4,8 dB (A).
„Cestná doprava je zdrojom hluku číslo jeden v hlavnom meste, hluk je tiež druhou environmentálnou príčinou chorobnosti po kvalite ovzdušia,“ uviedla Marie Poupé, expertka na hluk z Brusel-Environment. „Nadmerné vystavovanie sa hluku môže spôsobiť problémy so sluchom, nespavosť, problémy s učením a koncentráciou a môže zvýšiť kardiovaskulárne riziká. City 30 je dôležitou pákou na zlepšenie situácie.“
Nové plány, ktoré umožnia lepšie obývateľné centrum Bruselu
Na základe týchto výsledkov mesto Brusel vo februári oznámilo aj plány na zriadenie väčšej zóny s nízkou premávkou v centre mesta „Pentagon“ 16. augusta s cieľom zlepšiť kvalitu života obyvateľov a celkovú atmosféru hlavného mesta. turistov a návštevníkov.
Oznámenie prichádza po širokom schválení pešieho bulváru Anspaach a širokého politického spektra členov mestskej rady, ktorí prispievajú k novému plánu, pričom politik Zelených Bart Dhondt poznamenal, že „toto nie je plán Zelených, ale väčšiny. Sme presvedčení, že to urobí Pentagon príjemnejším.“
Z rastúcej populácie obyvateľov, ktorí bývajú v samotnom centre mesta, iba 30 % rodín vlastní auto a veľká väčšina nakupujúcich (79 %) podniká bez auta, keďže oblasť sa stala v posledných rokoch hyperdostupnou verejnou dopravou. Nový plán bol vypracovaný po rozsiahlych verejných konzultáciách a bude opätovne vyhodnotený po realizácii v októbri 2024 pred komunálnymi voľbami.
Oznámenie nasleduje po podobných nedávno zverejnených plánoch pre obce Schaerbeek a Anderlecht, z ktorých všetky tvoria súčasť regionálneho plánu mobility Good Move pre región hlavného mesta Brusel. Plány čiastočne vychádzajú z úspešných opatrení na zníženie dopravy realizovaných v neďalekom meste Leuven v roku 2017. Flámske univerzitné mesto mnohí považujú za príklad osvedčeného postupu pri navrhovaní politiky na zníženie dopravných zápch a zlepšenie životaschopnosti centier miest.
Väčší obraz: v Belgicku stále dominujú autá
Bohužiaľ, nie všetky údaje zhromaždené v týchto štúdiách boli pozitívne. Pozitívne čísla týkajúce sa využívania cyklistiky a verejnej dopravy prezentované spoločnosťou Acerta skutočne ukázali, že región hlavného mesta Brusel je anomáliou v porovnaní s Belgickom ako celkom. Na národnej úrovni sa len 7,8 % belgických pracovníkov spolieha na verejnú dopravu a 78,4 % jazdí autom do práce, pričom 19,5 % používa služobné auto na každodenné dochádzanie do práce.
Využívanie služobných áut v skutočnosti vzrástlo z 18 % v roku 2020 a Niko Smeets zo spoločnosti Acerta obviňuje tento nárast z konkurenčného trhu práce, na ktorom daňové stimuly na služobné autá poskytujú zamestnávateľom jednoduchý bonus, pomocou ktorého prilákajú a udržia zamestnancov. Ak sa však hybridná práca, teda kombinácia kancelárskej práce a práce z domu, zachová aj po koronavíruse a pracovníci ešte viac znížia počet kilometrov na dochádzanie, bude to obojstranne výhodná situácia.
Belgičania bývajú v priemere 20 km od svojho pracoviska, pričom v regióne hlavného mesta Brusel je to len 14,7 km. Napriek tomu je prílišné spoliehanie sa na súkromné motorové vozidlá z hľadiska životného prostredia a verejného zdravia úplne neudržateľné.
Popri poskytovaní bezpečnej a efektívnej cyklistickej infraštruktúry by sa mali vytvoriť daňové stimuly umožňujúce cyklistiku, ktoré by boli ekvivalentné tým, ktoré sa v súčasnosti používajú na poskytovanie služobných vozidiel, aby zamestnanci, ktorí sa chcú venovať každodennejšiemu aktívnemu cestovaniu, mali možnosť vybrať si nový bicykel, elektrobicykel alebo nákladný bicykel, s ktorým si znížia počet kilometrov, ktoré najazdia pri dochádzaní.
zdroj: https://ecf.com/news-and-events/news/new-studies-new-plan-brussels-aims-even-higher
Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk