Berlín publikoval manuál k cyklouliciam

Nemecké cykloulice, tzv.fahradstrassen majú výhody v tom,že majú oporu v legislatíve. Napriek tomu, nájdu sa aj takí, ktorí nevedia ako sa na cyklouliciach správať. Z tohto dôvodu Berlín publikoval manuál, z ktorého vyberáme:

Význam:

Cykloulice slúžia na zvýšenie bezpečnosti premávky, zvýšenie atraktivity cyklodopravy. Prispievajú k zníženiu premávky motorových vozidiel, a tým aj k jej k upokojeniu . Cyklotrasy sú dôležité pre ďalšiu podporu cyklistiky v Berlíne.

Pre cyklistov na cyklouliciach  sa vzťahujú osobitné pravidlá. V dôsledku toho ponúkajú jasné výhody pre cyklistickú dopravu v sekundárnej cestnej sieti a vedú k zlepšeniu cyklistickej infraštruktúry blízko domova.

Hlavné znaky:

  •    Cykloulice sú v zásade vyhradené na cyklodopravu.
  •    Iné vozidlá alebo rezidenti smú využívať cykloulicu, pokiaľ to povoľuje zodpovedajúce doplňujúce dopravné značenie.
  •    Na cykloulice sa uplatňuje maximálna rýchlosť 30 kilometrov za hodinu.
  •    Cyklisti nesmú byť ohrozovaní ani brzdení- spomaľovaní.
  •    Povolená premávka motorových vozidiel sa musí prispôsobiť rýchlosti premávky na bicykloch.
  •    Cyklisti môžu kedykoľvek jazdiť bok po boku vedľa seba.
  •    Celoštátnym právnym základom upravujúce cykloulicu sú nariadenia o cestnej premávke.


V manuáli sú znázornené aj typológie cykloulíc:


Taktiež sú v prílohách uvedené možnosti riešenia a napojenia cez križovatky.

Príklad riešenia upokojenej ulice prostredníctvom fyzických bariér pre automobily.

Verím, že berlínsky manuál poslúži ako podklad pre našu slovenskú legislatívu.

Zdroj: https://www.berlin.de/senuvk/verkehr/politik_planung/rad/fahrradstrasse.shtml

Notable Replies

  1. Aktuálna situácia už “donútila/motivovala” viaceré mestá prijímať rôzne opatrenia, tak aby pohyb obyvateľov bol hlavne bezpečný, aj keď s rôznymi obmedzeniami. Je viac než isté, že svet/mestá/život v nich sa už nevráti do pôvodného stavu “pred coronou” a preto je tu veľký potenciál sa postupne pripravovať a hlavne je tu šanca smerovať mobilitu lepším/udržateľnejším smerom. Mnohé mestá to pochopili a začali s prípravou a prijímaním opatrení napr. Berlín, Viedeň, Helsinky,… aj nám vzdialenejšia Bogota, ktoré vytvárajú bezpečný priestor pre jazdu na bicykli a pre peší pohyb, ktoré sa aktuálne ukazujú ako najlepší spôsob prepravy po meste.
    Myslím, že napriek tomu, že situácia v ktorej sme sa ocitli nie je príjemná, na druhej strane zasa je pravda, že tak trochu nahráva bicyklom a pešiakom, ako píšem vyššie. Čo s týmto poznaním, ako to teraz vieme/môžeme využiť?
    Mňa v tejto chvíli napadá len to, že v rámci svojich možností, každý ich máme iné, by sme mohli apelovať/pomôcť/usmerniť samosprávy, aby sa otázkou mobility začali tiež zaoberať, zriaďovanie dočasných pruhov pre cyklistov by mohlo do budúcna vyústiť aj do toho, že niektoré dočasné by mohli byť aj trvalé, že napr. dočasné upokojenie dopravy, zníženie rýchlosti pre autá v niektorých zónach,…ap. by sa mohli “uchytiť natrvalo”… . Skrátka mám pocit, že kedy ak nie teraz je šanca tu šanca na lepšie zajtrajšky v mobilite, tak by bola škoda ju prepásť.
    Má niekto ešte nejaký nápad, návrh, podnet, čo, kto, kedy a kde.
    Pozdravujem všetkých,
    Andrea Š.

  2. Aďa @stulajterova , najprv si asi musíme odpovedať na otázku, že čo by primälo vedenie miest vôbec uvažovať o nejakej trvalej zmene?
    @Tomas_Peciar, ak v Bratislave uvažujete o koronapruhoch, tak je ambícia, aby ostali trvalé alebo sa o tom uvažuje ako o dočasnom opatrení? Čo by bolo treba ukázať, dokázať, odhaliť, objasniť, aby o tom mesto uvažovalo natrvalo, resp. aby mesto využilo koronu ako impulz pre viac aktívnej mobility?

  3. Vedenie mesta si odo mna vypytalo data, ktore som pracne vyzhanal, ale to je fajn, lebo ich uz budem moct pouzivat systematickejsie. Co maju ukazat korona pruhy? Idealne keby sme urobili scitanie cyklistov v spicke, kde budeme mat 1 pruh pre auta a 1 pre cyklo a dostali by sme sa na nejake vyrovnane cislo. To by bol fajn vysledok na zaciatok.
    Miesta ktore sme vybrali na potencialne korona pruhy su vo vacsine miesta, kde chceme tieto opatrenia na trvalo.

Pokračujte v diskusii na forum.cykloplatforma.sk

Participants