Systematická dopravná politika pre cyklistov v Örebro.

Dnes sa pozrieme na jedno zaujímavé mesto, ktoré patrí čo sa týka počtu obyvateľov k menším mestám. Ide o mesto Örebro vo Švédsku.

Stručná charakteristika mesta:

Lokalita: 200 km od Štokholmu
počet obyvateľov: 136,000
Deľba prepravnej práce: pešia a cyklistická doprava: 11% & 25%
Dĺžka siete v km: 419 km
Cyklistická infraštruktúra (cyklocestičky + pruhy): 216 km
Vlastníctvo osobného automobilu: 42 %
Vlastníctvo bicykla: 90%

Existujúca politika a stratégie
Örebro má od roku 2008 trvaloudržateľný dopravná plán, ktorý stanovil priority pre ďalšiu prácu. V júny 2010 prijali taktiež lokálnu Klimatickú stratégiu. V roku 2009 bol v meste realizovaný BYPAD, ktorý potvrdil, že mesto je na tom s cyklodopravou dobre, ale existujú oblasti, ktoré je nutné zlepšovať. Cyklodoprave pomáha aj počet študentov na tunajšej univerzite,ktorých je 14 000 a študenti vykonajú 50% všetkých ciest na bicykli do 5 km.

Örebro má v súčasnosti dopravný systém orientovaný na motorovú dopravu – automobil. Avšak je tu politická vôľa vytvoriť trvaloudržateľný systém. Nové zásady dopravného a územného plánovania stanovujú rezidenčné oblasti do 5 km od centra, čo je vhodné pre cyklodopravu a taktiež stanovujú vôľu redukovať potrebu použitia IAD.
Cyklistická infraštruktúra.

Mesto vyvinulo inovatívnu skladbu dopravnej siete, ktorá je rozložená do 4 hierarchických úrovní, ktoré v sebe majú zakomponované aj odlišné cieľové skupiny.
• hlavné trasy – koridory, ktoré sú hlavne pre dochádzajúcich na bicykli a s vyššou návrhovou rýchlosťou
• mestská dopravná infraštruktúra a regionálne cyklotrasy – charakteristické vysokou dostupnosťou a bezpečnosťou medzi rozličnými časťami mesta
• lokálne trasy navrhnuté pre bezpečnú dopravu do cieľov. Tie sú dôležité najmä pre deti a starších občanov s ohľadom na ich bezpečnosť;
• rekreačné trasy navrhnuté hlavne pre cykloturistov.

V meste majú 15 vysokorýchlostných koridorov, ktoré sú prvé svojho druhu vo Švédsku. Koridory majú špeciálne dopravné značenie, od chodcov ich segregujú oranžové čiary. Cyklistická sieť má cca. 500 dopravných značiek.
Cyklotrasy v meste sa počas zimy udržiavajú od snehu a počas jari aj od piesku, keďže je mesto situované pri mori.
V meste majú možnosť cyklisti dofúkať si kolesá bicykla na stanovištiach , kde sú situované pumpy pre cyklistov.

Cez leto mesto organizuje cykloškoly, ktorých sa zúčastní cca. 80 občanov.
Ciele
Navýšenie počtu ciest na bicykli v rámci celkových ciest y hodnoty 23% z roku 2000 na 33% v roku 2020. Joj ako by sme boli radi, keby aj slovenské mestá mali takýto podiel
Taktiež počet cyklistov by sa mal zvýšiť o 10 % z 23 na25% počas trvania projektu CHAMP-project, 2011-2014.
Samospráva sa snaží monitorovať svoju dopravnú politiku a teda hodnotí a analyzuje svoje aktivity k opatreniam, ktoré zaviedla pre cyklistov. Chce tak použiť cyklistiku ako nosiča myšlienky zdravého životného štýlu.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.