Malo by byť vnútorné mesto Berlína do značnej miery oslobodené od individuálnej automobilovej dopravy? O tom je referendum (https://volksentscheid-berlin-autofrei.de/ ) , ktoré má tento rok prebehnúť v Berlíne. A nejde pritom o nejakú malú uličku, týka sa to totiž oblasti Berlína veľkej asi ako Manhattan.
A prečo sa rozhodli vypísať na túto tému referendum? Obyvatelia Berlína chcú totiž skutočne udržateľné mesto.
A udržateľné mesto potrebuje oveľa viac priestoru pre chodcov, cyklistov a silnú verejnú dopravu.
Centrum Berlína so zníženým počtom áut zaisťuje:
vyššiu kvalitu života
zdravší život
viac priestoru pre každého
viac bezpečnosti v uliciach Berlína
ochrana klímy
Elektrická mobilita nedokáže totiž vyriešiť dopravné problémy v našich mestách. Pretože aj elektromobil je stále auto so všetkými problémami.
Autá tak zaberajú neefektívnym spôsobom verejný priestor.
Ak všetko pôjde podľa očakávaní, podpisy na referendum sa budú zbierať tento rok, povedal pre Berliner Zeitung Manuel Wiemann z berlínskeho referendového tímu bez áut. „Predpokladáme, že zber podpisov sa začne v lete 2022 a môže byť ukončený do začiatku zimy.“ Text plánovaného berlínskeho krajinského zákona, o ktorom sa má hlasovať, sa však bude od prvej verzie líšiť o jeden.
Berlín úplne bez áut? Nie je to celkom tak. „Nevyhnutné jazdy budú samozrejme možné aj naďalej, napríklad pre autobusy, obchodnú a doručovaciu dopravu, hasičov či osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu,“ zdôraznila iniciatíva. Používanie súkromných áut sa však musí obmedziť.
Pôvodne navrhovaný zákon stanovoval, že v rámci okruhu S-Bahn by malo byť povolených dvanásť a neskôr šesť súkromných jázd za rok za predpokladu, že bude uvedený jeden z dvoch dôvodov. Ide buď o „prepravu ťažkého alebo objemného tovaru“, alebo o „dovolenkové či rekreačné cesty do destinácie mimo zóny s obmedzením pre autá“, čo verejná doprava neumožňuje.
“Dostali sme na to množstvo tipov a návrhov,” uviedol Manuel Wiemann. „Vzali sme to ako príležitosť odstrániť z návrhu obmedzenie na určité cestovné dôvody. Je pravda, že v rámci plánovanej oblasti s obmedzeným počtom áut je povolený len určitý počet jázd súkromným autom. Ale podľa novej verzie by na takéto cesty neboli potrebné žiadne špeciálne dôvody.“ Pôvodne mal odbor vnútra a športu v Senáte preveriť, či je návrh zákona ústavný do 5. januára 2022. Z dôvodu zmeny sa termín posunul o dva mesiace na 7. marca.
„Predpokladáme, že zmena uľahčí správe vnútra určovanie ústavnosti pripravovaného zákona,“ povedal hovorca. Potom bude mať Snemovňa reprezentantov štyri mesiace na to, aby rozhodla, či prijme podstatné ustanovenia zákona. Ak to parlament odmietne (čo sa dá očakávať), iniciatíva má tri mesiace na prípravu referenda. Na vyzbieranie podpisov majú aktivisti štyri mesiace. Najmenej sedem percent oprávnených voliť do Snemovne reprezentantov v Berlíne musí vstúpiť do zoznamov s platnými podpismi, spolu je to okolo 175 000 ľudí.
V prvej fáze plebiscitu sa pod žiadosť o uskutočnenie referenda vyzbieralo 50 333 podpisov. “Pritom bolo potrebných len 20 000 platných hlasov,” vysvetlil Wiemann. Takže vidieť, že obyvatelia majú záujem o takéto riešenia. No neviem ako by to dopadlo u nás:-)
zdroje:
Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk