Zmeny v britskom zákone o cestnej premávke alebo čo by sme si mohli zobrať aj my

Vo Veľkej Británii novelizovali zákon o cestnej premávke, pričom niektoré ustanovenia idú v prospech cyklistov. Veru zopár zmien by sme mohli prevziať aj my.

Aké majú novinky?

Nová hierarchia účastníkov cestnej premávky

Nová hierarchia účastníkov cestnej premávky zabezpečuje, že tí, ktorí môžu spôsobiť najväčšie škody (predovšetkým motoristi), majú najväčšiu zodpovednosť za zníženie nebezpečenstva, ktoré môžu predstavovať pre ostatných. Toto sa mi páči najviac.

Na vrchole tejto hierarchie (ako najzraniteľnejší) sú ľudia, najmä deti, postihnutí a starší dospelí.

Preto osoba, ktorá jazdí na bicykli, preberá zodpovednosť za bezpečnosť chodcov.

Rovnakým spôsobom je vodič zodpovedný za tých, ktorí chodia, jazdia na kolesách, bicyklujú a jazdia na koni.

Otváranie dverí tzv. Dutch Reach

Zákon o cestnej premávke teraz radí ľuďom, aby pri vystupovaní z vozidla alebo pri otváraní dverí vozidla zvnútra používali metódu Dutch Reach.

Princíp znázorňuje nasledovný obrázok.

princíp otvárania dverí tzv.Dutch reach, zdroj: www.dutchreach.org

V praxi je Dutch Reach jednoducho spôsob otvárania dverí vozidla pomocou pravej ruky (vzdialenejšej ruky od dverí,ktoré chcete otvoriť), pričom sa natáčate telom a vidíte, či niečo prichádza spoza vozidla.

Táto akcia spôsobí, že sa osoba vo vozidle pozrie cez rameno a von z okna, aby skontrolovala ostatných účastníkov cestnej premávky v okolí.

Tento jednoduchý zvyk pomôže znížiť pravdepodobnosť nebezpečnej udalosti. Na druhej strane sa tým zníži riziko zranenia ľudí, ktorí chodia, jazdia na kolesách, bicyklujú, kolobežkujú a jazdia na motorke.

Ľudia, ktorí riadia a jazdia na motocykloch, majú dať prednosť na križovatkách ľuďom, ktorí jazdia na bicykli

V zákone o cestnej premávke bude teraz uvedené, že na križovatke by ľudia vo vozidlách, ktorí chcú odbočiť, nemali prechádzať cez ľudí, ktorí idú priamo vpred na bicykloch alebo koňoch ( je to síce úsmevné, ale áno britský zákon o cestnej premávke pamätá aj na ľudí jazdiacich na koňoch).

To platí bez ohľadu na to, či je na mieste vybudovaný pruh pre cyklistov, alebo ak po ceste ide osoba.

Bezpečnejšie vzdialenosti pri predbiehaní ľudí na bicykli

Vodičom je teraz prikázané, aby pri predbiehaní ľudí na bicykli alebo na koni ponechali vzdialenosť minimálne 1,5 metra. A minimálne dva metre sú potrebné pri predbiehaní ľudí, ktorí idú po cestách bez chodníka.

Pri približovaní ku križovatke sa odporúča cyklistom zaujať tzv. primárnu pozíciu a síce jazdu v strede pruhu,tak aby ich ostatní účastníci videli a sami napríklad vedeli odbočiť.

Umožnenie jazdy vedľa seba.

Zákon umožňuje aj jazdu vedľa seba a v skupine a teda cyklisti môžu jazdiť dvaja vedľa seba a môže to byť bezpečnejšie, najmä vo väčších skupinách alebo pri sprevádzaní detí alebo menej skúsených jazdcov.“

Zákon tiež stanovuje minimálne priestorové požiadavky pre predbiehajúcich cyklistov, ale aj pre chodcov a jazdcov na koňoch. Ďalší nový prvok hovorí, že v pomalej premávke by vodiči mali umožniť prechod chodcom a cyklistom pred sebou.

Takže celkom zaujímavé zmeny, čo poviete?

Zmeny v prehľadnej grafike

zdroje:

https://www.sustrans.org.uk/our-blog/news/2022/january/new-changes-to-the-highway-code/

https://www.theguardian.com/politics/2022/jan/24/common-myths-about-what-uk-highway-code-changes-will-mean?fbclid=IwAR3dgD7iusKNzrFOEywhHn6Omjy2tVoyB0CXPdSK5EU3x6rKWKgGEX6zld0

Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk