Podľa prieskumu rozvojovej banky Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) je 75 % nemeckých domácností, ktoré pravidelne používajú svoje auto, ochotných prejsť na verejnú dopravu a 66 % by si vedelo predstaviť, že by bicyklovalo častejšie . Prieskum ďalej odhaľuje, že ľudia žijúci vo vidieckych oblastiach sú takmer rovnako ochotní vziať si bicykel ako ľudia žijúci v mestách. Rozširovanie miestnych cyklistických sietí by sa preto malo považovať za hodnotnú investíciu do zmierňovania klimatických zmien a kvality života samosprávami všetkých veľkostí, uviedli autori.
V roku 2020 bola doprava zodpovedná za 20 % emisií skleníkových plynov v Nemecku , pričom značnú časť pripadá na osobné autá, úžitkové vozidlá a autobusy. Navyše dlhodobé trendy mobility naznačujú, že Nemci trávia čoraz viac času v premávke. V rokoch 2002 až 2017 sa počet prejdených osobokilometrov za deň zvýšil o takmer 20 %, čo predstavuje celkovo 3,2 miliardy kilometrov za deň.
Prieskum poukazuje na dominantné postavenie automobilu ako „obrovskej výzvy“ pri plnení klimatických cieľov Nemecka a zdôrazňuje potrebu urýchlenia prechodu na elektrické vozidlá a využívania efektívnejších dopravných prostriedkov, akými sú cyklistika a verejná doprava.
Samotná elektrifikácia to nepreruší
Štúdia síce považuje elektrifikáciu vozidiel za dôležitú, zároveň však zdôrazňuje, že elektrické autá sú v porovnaní s cyklistikou a verejnou dopravou relatívne energeticky neefektívne. Na vyriešenie protichodných cieľov držať krok s rastúcimi požiadavkami na mobilitu a splnenie klimatických cieľov prieskum zisťoval, za akých okolností by nemecké domácnosti uvažovali o prechode na ekologickejšie spôsoby dopravy.
Väčšina respondentov (54 %) uviedla, že by boli ochotní jazdiť na bicykli, ak by mali lepší prístup k cyklistickej infraštruktúre vrátane väčšieho počtu cyklistických pruhov, požičovní bicyklov a bezpečných parkovacích miest. Zatiaľ čo 45 % uviedlo, že by si bicykel brali častejšie, ak by mohli s bicyklom dochádzať verejnou dopravou , 28 % domácností uviedlo, že kúpa e-bicykla by ich mohla povzbudiť k prechodu na bicykel. Prieskum zistil, že e-bicykle majú najvyšší potenciál na zníženie emisií uhlíka v stredne veľkých mestách a vidieckych oblastiach.
Pri verejnej doprave boli ako rozhodujúce faktory, ktoré by mohli umožniť posun k verejnej doprave, uvedené lepšie napojenie na infraštruktúru (63 %), náklady na verejnú dopravu a vlastníctvo auta (49 %) a vyšší komfort (19 %).
Autá ako symbol statusu
Prieskum ukazuje, že mnohí Nemci sú stále zosobášení so svojím autom ako symbolom spoločenského postavenia. Vek a symbolické postavenie auta zohrali dôležitú úlohu pre 35 % domácností, ktoré by neuvažovali o tom, že by si zobrali bicykel.
40 % domácností, ktoré vnímajú svoje auto ako symbol postavenia, nie je ochotných prejsť na bicykel za žiadnych okolností. Navyše 53 % ľudí nad 70 rokov nevidí bicykel ako vhodnú alternatívu k ich autu.
Pre 25 % domácností, ktoré tvrdili, že nebudú využívať verejnú dopravu, nemala veľkosť mesta, v ktorom žijú, takmer žiadny vplyv na túto voľbu. Podobne ako pri cyklistike bol najdôležitejší vek a symbolické postavenie.
Pre tieto skupiny prieskum navrhuje zlepšiť imidž cyklistiky a verejnej dopravy, aby sa uľahčil prechod od súkromného auta.
Dosahovanie klimatických cieľov
Prieskum dospel k záveru, že na splnenie klimatických cieľov Nemecka musia súkromné domácnosti výrazne znížiť emisie uhlíka. Zatiaľ čo rôzne regióny volajú po rôznych riešeniach, prieskum podčiarkuje obrovský potenciál cyklistiky pri znižovaní emisií uhlíka pre obce všetkých veľkostí, najmä v kombinácii s verejnou dopravou.
A čo my na Slovensku?
Vymenili by ste bicykel za súčasný spôsob dopravy?
Skúste odpovedať na malý prieskum:
Článok je prebraný z:
Autorka: Anna-Karina Reibold
Pridajte sa do diskusie na forum.cykloplatforma.sk