Podporou bicyklovania v mestách pomáhame aj chodcom.
Voľný a prispôsobený preklad posteru, ktorý si môžete stiahnuť tu.
Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska
Cyklistická a pešia doprava sú odlišné, odlišné sú ich ciele, potrebná infraštruktúra či princípy ich rozvoja. Navzájom sa však veľmi dobre dopĺňajú a rozvoj cyklistickej je pre pešiu dopravu prínosný. Chris Bruntlett z Holandskej cyklistickej ambasády (Dutch Cycling Embassy, rozhovor s ním sme priniesli nedávno), zostavil 10 bodov, v ktorých cyklodoprava pomáha pešej doprave. Aj keď ide o skúsenosti z Holandska, všetky sú platné aj pre Slovensko.
1. Pruhy a cestičky pre cyklistov skracujú priechody pre chodcov cez pruhy pre autá
Peší účastníci sú tak na priechode vystavení autám kratšiu dobu.
2. Cyklodoprava znižuje počet motorových vozidiel
Čím viac ľudí si zvolí bicykel, tým menej je áut na cestách a teda tým bezpečnejší je pohyb chodcov.
3. Cyklistická infaštruktúra odpúšťa chyby
Ak chodec omylom vkročí na cyklopruh alebo cyklistickú cestičku, tak riziko nehody je menšie a jej následky sú menej závažné, než ako by omylom vstúpil na cestu pre autá.
4. Nižšie vystavenie hluku a znečisteniu vzduchu
Cyklistické cestičky sa zvyčajne nachádzajú medzi cestou pre autá a chodníkom pre peších, ktorých tak aspoň trochu izolujú od znečistenia vzduchu a od hluku.
5. Zníženie rýchlosti áut
Je preukázané, že tam, kde je viac cyklistov, jazdia vodiči pomalšie. To zvyšuje bezpečnosť pre všetkých účastníkov premávky, vrátane chodcov.
6. Zvyšovanie vzájomnej dôvery
Chodci a cyklisti riešia vzájomné dopravné situácia očným kontaktom, posunkami a pod., čo zvyšuje vzájomnú dôveru a pohodu vo verejnom priestore. Pre vodičov toto neplatí.
7. Križovatky, dizajnované pre cyklistov, sú bezpečnejšie aj pre chodcov
Prvky, ktoré sú na križovatkách navrhnuté pre vyššiu bezpečnosť cyklistov (napr. ochrana odbočovacej hrany, ostrovčeky uprostred priechodov či časovanie svetelnej signalizácie), chránia de facto aj chodcov.
8. “Viac očí” zvyšuje bezpečnosť verejného priestoru
Ľudia, ktorí využijú bicykel namiesto auta, zvyšujú v danom verejnom priestore celkový počet priamo prítomných ľudí a tým robia tento priestor spoločensky bezpečnejším (čo sa nedá povedať o ľuďoch, ktorí sú od priestoru izolovaní v autách).
9. Cyklisti zvyšujú ekonomickú vitalitu ulíc
Na rozdiel od vodičov áut môžu cyklisti, podobne ako chodci, kedykoľvek zastaviť pre ktoromkoľvek obchode na ulici, takže tieto obchody majú viac zákazníkov a to robí danú ulicu príjemnejším miestom.
10. Nákladné bicykle nahrádzajú dodávky
Ak je ulica či štvrť prispôsobená cyklistickej doprave, tak sa pre zásobovanie viac využívajú nákladné bicykle, čo znižuje počet dodávok – a teda spríjemňuje priestor pre chodcov.
Pridaj komentár
You may also like
-
Toronto chce riešiť kongescie, paradoxne vrátením viac pruhov pre autá a redukovaním cyklopruhov.
-
Na 52 projektov cyklotrás pôjde z Plánu obnovy a odolnosti SR 58 miliónov eur
-
Príjemné prežitie vianočných sviatkov a všetko dobré v novom roku 2025
-
XII. ročník konferencie Cyklistická doprava
-
Seminár CEAML: Opatrenia pre rozvoj aktívnej mobility a vyhodnocovanie ich dopadov
Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk