Väčšina aktívnych cyklistov už zrejme má vytvorený názor na nosenie prilby a tiež na zákonom danú povinnosť ju nosiť (v SR mimo obce a u detí do 15 rokov aj v obci ). Cyklistov, ktorí nemajú na túto problematiku vytvorený názor by mohlo zaujať nasledovné relatívne známe video.
Vo videu reportér prezentuje aj názory lekárov, ktorí sa stretávajú s následkami dopravných nehôd s účasťou cyklistov. Od vzniku videa však už prešiel istý čas a keďže je táto téma stále zaujímavá, vynorili sa v posledných mesiacoch viaceré štúdie hodnotiace dopady nosenia prilieb.
V článku hodnotiacom dopady zavedenia povinnosti nosiť prilbu v Austrálii uverejnenom v International Journal of Epidemiology jeho autori uvádzajú, že nosenie prilby pozitívne efekty má. Podľa autorov článku pomohla povinnosť nosenia prilby znížiť počet úmrtí cyklistov o 46% v porovnaní so stavom pred zmenou legislatívy a za jej 26 ročnú platnosť zabránila 1332 úmrtiam. Keďže podľa autorov v tomto období nedošlo k výraznému poklesu používania bicyklov, predpokladajú, že pokles úmrtí bol zapríčinený práve nosením prilby. Realita však môže byť iná, keďže najmä turisti s prilbami bicyklovať odmietajú a austrálske verejné bicykle sú v porovnaní so zahraničím využívané menej.
Čiastočne protichodné zistenia odprezentovali vedci v štúdii zverejnenej v International Journal of Advanced Research in Orthopaedics v článku Prevalencia cyklistických zranení vo veľkej mestskej nemocnici. V štúdii boli vyhodnocované zranenia cyklistov v spádovej nemocnici v Los Angeles v USA počas troch rokov. V štúdii boli skúmané premenné ako použitie helmy, mechanizmus zranenia, typ a závažnosť zranení, typ operácií a výsledky toxikologického skríningu na vzorke 1454 pacientov. Z tohto počtu 14% cyklistov malo prilbu. Výsledky štúdie však ukazujú, že použitie prilby nemalo dopad na následky nehody, keď v skupine cyklistov bez helmy 34% utrpelo vážne poranenie hlavy, no až 35% v skupine s helmou. Viac ako tretina cyklistov používajúcich prilbu tak utrpela vážne poranenia hlavy. Najčastejším dôvodom poranenia pritom bola kolízia s motorovým vozidlom, spolu až pri 70% poranení.
Z oboch najnovších štúdií je jasné, že debata o povinnosti cyklistov nosiť prilbu zostane ešte dlho živá a ani výsledky odborných štúdii túto problematiku nemusia rozlúsknuť.
Prehľad počtu usmrtených cyklistov na našich cestách si môžete pozrieť tu.
Článok vám priniesla Platforma nemotorovej dopravy.
You may also like
-
Prvá cykloulica vo Viedni
-
Kodaň chce odmeňovať turistov, ktorí sa správajú udržateľne.
-
Európske inštitúcie podpísali Európsku deklaráciu o cyklistickej doprave
-
QECIO zaujímavý nástroj na kvantifikáciu cyklistickej infraštruktúry z Openstreetmap
-
30 železničných staníc v Holandsku ponúka servis bicyklov.