Prečo predstavuje Groningen šablónu cyklistického mesta?

Napríklad aj preto, že keď sa jedno ráno v 1977 prebudili motoristi v tomto meste, zistili, že po centre sú zavedené jednosmerky pre automobily a už tak ľahko po centre jazdiť nebudú.

Groningen (182 tis.obyvateľov) mal vtedy podobné problémy ako súčasné slovenské mestá. Nárast individuálnej motorizácie spôsobil, že automobily už nemali kadiaľ jazdiť. Pomaly sa začalo uvažovať s vytváraním nového pre autá a to tak, že sa mali zbúrať staré mestské časti, tak aby sa vytvoril priestor pre mestský obchvat a cesty pre autá. Našťastie sa v tom čase zmenila lokálna politická klíma. Vtedy ešte len 24 ročný Max van den Berg mal na starosti dopravu v meste. Rozhodol sa trošku radikálne vytvoriť podmienky pre cyklistov a chodcov, pričom ho moc zodpovední nepočúvali. Keď prišiel s týmto plánom na mestské zasadnutie, spustil doslova  malú vojnu o to, ako bude mesto vyzerať.

 

Následne bol pod ustavičným tlakom a osočovaním zo strany motoristov. Dokonca aj obchodníci brojili proti nemu,lebo si mysleli, že prídu o tržby. Ale tlak ustál. Nakoniec museli ustúpiť a dokonca odstúpiť aj niektorí politici, pričom práve mladá generácia sa zaslúžila o túto zmenu. Úspech van den Bergovho plánu bolo to, že centrum mesta rozdelil do 4 sekcií, pričom pre motoristov sa stalo nemožným ísť z jednej časti do druhej najkratšou cestou, museli ísť naokolo a využiť mestský okruh, ktorý bol jednosmerný.

 

groningen princip

Princíp je jasný

Samozrejme, to neplatilo pre cyklistov a chodcov. Tým sa spôsobil efekt, že využívanie auta bolo v centre mesta neefektívne a obyvatelia nakoniec od neho upustili.

mladý van den Berg

Van den Berg vtedy

Max_van_den_Berg_dnes

Van den Berg dnes

 

A aký je výsledok?

Groningen sa stalo mestom s najčistejším ovzduším v Holandsku. Je to aj mladé mesto, keďže tu pôsobí univerzita, kde práve aj študenti využívajú bicykel. V priemere každá domácnosť v Groningene vlastní 3,1 bicykla. Z hľadiska deľby prepravnej práce až 61 % občanov využíva  bicykel. Pre radnicu tým cieľ neskončil, buduje totiž nové plochy pre parkovanie bicyklov “Park and Bike”, k 10 tisícom parkovacích miest pre bicykle pribudne ďalších 5000. Centrálne námestie, ktoré bolo kedysi veľkým parkoviskom sa stalo miestom pre ľudí. Samotné mesto sa dáva ako úspešný príklad a šablóna pre iné mestá v Holandsku a vo svete.

groningen1

A aké sú plány dnes?

Van den Berg je v súčasnosti guvernérom provincie Groningen. Súčasní politici pokračujú a chcú zájsť ešte ďalej, chcú aby na obchvate jazdili aj autobusy a v centre bolo viac zelene a plôch pre peších. Navyše na sieť cyklotrás sa postupne napájajú aj okolité mestá a obce, takže sa vytvára skutočná alternatívna dopravná infraštruktúra.

A ešte perlička, ak práve prší, cyklisti majú dlhšiu zelenú na semafóroch križovatiek, aby mohli križovatky rýchlejšie prejsť.

groningen _lights

Tak čo, zoberú si túto šablónu aj naši politici a mestá?!

zdroj:guardian.co.uk, the urbancountry.com

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.