Mapa pešej dostupnosti v Banskej Bystrici

Keby sme vedeli, ako je to blízko, tak aj peši zájdeme. 

Text a foto: Andrea Štulajterová, Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica

Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska

Chôdza je veľmi dobrý druh dopravy na krátke vzdialenosti – je zadarmo, netreba ju organizovať, nemá cestový poriadok, vyžaduje málo miesta a žiadne parkovanie, nehovoriac o pozitívnych dopadoch na zdravie a na životné prostredie. Veľa ľudí si však myslí, že presúvať sa po meste peši je namáhavé, nepohodlné a dlho to trvá. Aj keď to častokrát nie je pravda, ľudia majú predstavu, že chôdzou stratia veľa času a tak ak nemajú bicykel, tak idú v lepšom prípade hromadnou dopravou, v horšom dokonca autom. 

Súčasťou nového cykloprístrešku v Banskej Bystrici je mapa pešej dostupnosti mesta (walkability map). Ide o jednoduchý nástroj, ktorý ukazuje, že chôdza na malé vzdialenosti k blízkym cieľom zaberie menej času ako čakanie na hromadnú dopravu či dokonca presun autom. Princíp mapy je jednoduchý – na mape je vyznačených niekoľko typických cieľov v centre mesta (napr. stanica, mestský úrad, hlavné námestie, nemocnica, štadión, nákupné centrum a ďalšie) a v krížovej tabuľke sú uvedené časy trvania pešieho prechodu medzi jednotlivými bodmi. Tak sa okoloidúci dozvie, že napríklad na mestský úrad príde peši zo stanice za zhruba 12 minút a na hlavné Námestie SNP za 17 minút. To sú časy, ktoré sú lepšie alebo porovnateľné s hromadnou aj individuálnou automobilovou dopravou a ak je napríklad pekný deň, tak nemá zmysel čakať na trolejbus a dá sa ísť peši. 

Takúto mapu je možné nielen umiestniť na vhodné miesta v meste, ale dá sa aj vytlačiť na letáčik alebo umiestniť na internet, takže človek si môže kedykoľvek a kdekoľvek pozrieť, či sa mu oplatí ísť peši alebo nie. Ak je mapa umiestnená napevno ako mapový panel na konkrétnom mieste, tak je možné ju doplniť buď o sústredné kružnice (najmä v prípade mesta na rovine) alebo o nepravidelné izolínie (v prípade mesta v kopcoch) času dostupnosti z daného miesta (napr. 5 min, 10 min, 15 min atď.), čo je ďalší prehľadný spôsob zobrazenia potrebného času. 

Podklady pre mapu pripravila Nadácia Ekopolis v rámci projektu MOVECIT. Pracovník nadácie (presnejšie jej riaditeľ 🙂 ) počas jari poctivo prešiel všetky spojenia a zaznamenal časy. Podľa jeho slov to bola veľmi pekná “práca”.  

Mapa pešej dostupnosti je veľmi jednoduchý nástroj propagácie zdravého pohybu a udržateľnej dopravy a motivácie ľudí pre pešiu chôdzu. Samozrejme, nie je univerzálnym riešením a ani garanciou, že v nej uvedené časy chodec dosiahne, ale je to zaujímavý prvok, ktorého príprava a výroba je lacná a má dosah na veľa ľudí. Mesto Banská Bystrica preto pripravuje umiestnenie ďalších takýchto máp na viacerých miestach. 

Mimochodom, v rámci Európskeho týždňa mobility 2019 získala mapa ocenenie v kategórii Originálna aktivita. 

 

Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk