Toto síce nie je článok o bicyklovaní, ale k bicyklovaniu vedie.
Text: Andrea Štulajterová, Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica (OCIBB)
Foto: Ivan Putiška
Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska
Ranný zhon v kombinácii s dopravnou špičkou sa znova stávajú realitou v mnohých rodinách, kde rodičia v úprimnej starostlivosti o bezpečnosť svojich detí majú potrebu vykonávať tzv. „mamataxi“. Do základných škôl aktuálne nastúpilo viac ako 450-tisíc žiakov základných škôl a viac ako 200-tisíc študentov nastúpilo na stredné školy. Keďže štatistiky hovoria, že priemerne tretinu žiakov a študentov vozia pravidelne rodičia až pred bránu školy, je zrejmé, že začiatok školského roka sa negatívne odzrkadlí aj na dopravnej situácii, najmä vo väčších mestách a v blízkosti škôl.
Rodičov, ktorí vozia pravidelne svoje deti do školy, každý rok pribúda. Vo väčších mestách a pred väčšími školami sa tak ráno odohráva doslova dopravná dráma. Desiatky áut parkujú okolo školy, tí čo už nenašli parkovacie miesto, zastanú pri obrubníku, alebo rovno na chodníku, iní na „blikačke“ zastanú rovno pred vchodom do školy. Nie je nezvyčajné, ak niektorí v tejto situácii po sebe aj trúbia a pomedzi tento chaos prebehujú malí, aj väčší školáci. Rodičia, ktorí by mali byť vzorom pre svoje deti, porušujú priamo pred ich očami hneď niekoľko dopravných predpisov na pár metroch a znečisťujú hlavne prostredie v okolí školy. Znečistený vzduch sa dostane aj do školy, kde deti trávia celé doobedie, niektoré aj dlhšie.
Trochu teórie (ale nie veľa)
V Británii uskutočnili štúdie, kde skúmali prostredie v školách a pred školami. Jednoznačne z nich vyplynulo, že deti sú nadmerne vystavené znečistenému prostrediu hlavne v školách, ktoré sú v blízkosti ciest, kde je vysoká premávka motorovej dopravy. A že to negatívne vplýva okrem zdravia, aj na ich učebné výsledky. Počas cesty autom je dieťa vystavené nadmernému znečisteniu, nakoľko v aute má vzduch nízku schopnosť cirkulácie. Ak v rovnakom prostredí kráča dieťa peši, znečisťujúce látky sa viac rozptyľujú, a preto ich nedýcha v takých množstvách, ako v aute. Štúdie tiež preukázali, že deti majú menšie pľúca, rýchlejšie dýchajú, a preto im znečistený vzduch škodí oveľa viac, ako dospelým. Až natoľko, že to negatívne pôsobí na rast pľúc a môže to mať negatívne následky aj v dospelom veku. „Každé tretie dieťa vo Veľkej Británii dýcha každý deň škodlivé úrovne znečistenia ovzdušia, ktoré by mohli poškodiť jeho zdravie a ovplyvniť jeho budúcnosť. Je znepokojujúce, že deti boli najviac vystavené toxickému vzduchu počas školy a počas ich školského života. Zákaz motorových vozidiel mimo školských brán má potenciál skutočne zmeniť tento stav,“ uviedla Sophie Gallois, riaditeľka advokátskej kancelárie Unicef vo Veľkej Británii a vyzvala vládu, aby bezodkladne konala. Mimochodom, v Británii aj na základe týchto výskumov už vláda vyčlenila vysokú sumu na okamžité opatrenia, ktoré zlepšia kvalitu ovzdušia v školách a blízkosti škôl.
Na Slovensku je to s podobnými štúdiami slabšie, v blízkej budúcnosti nejaké radikálnejšie opatrenia na zníženie počtu áut v okolí škôl, alebo ich úplný zákaz nemôžme očakávať. Našťastie aj u nás máme drobné pozitívne príklady, ako sa dopravnému chaosu pred školami v ranných hodinách dá predchádzať. Zrejme najlepší príklad je z Novák. Netýka sa priamo cyklistickej dopravy, ale má pre ňu význam, pretože ak naučíme deti od mala dochádzať do školy bez auta, tak nepochybne budú chcieť neskôr dochádzať nie peši, ale na bicykli – a o to ide.
Reálna prax zo Slovenska – pešibus
V meste Nováky aktívny rodič, ktorému nie je ľahostajný zdravý vývoj jeho detí, zaviedol tzv. pešibus. „ Stačilo málo, mať nápad, zverejniť ho na sociálnej sieti a byť šoférom pešibusu“, uviedol Ivan Putiška, “šofér” pešibusu v Novákoch. Princíp pešibusu je jednoduchý: šofér pešibusu po vopred určenej trase kráča do školy a na vopred dohodnutých zastávkach mu rodičia odovzdávajú svoje deti, žiakov 1.-4. ročníka, ktoré tak v skupine, pod dohľadom a bezpečne prídu až do školy. Navyše, deti sú už od rána vo svojej partii a hravou formou si osvojujú myšlienku, že chránia životné prostredie, zlepšujú si fyzičku, zdravie a každé ráno sa rozprávajú o témach, ktoré malým “cestujúcim” prídu na um.
Trasa pešibusu v Novákoch:
Štart: Krátka ulica – 7.10 hod.
- zastávka: Jednota – 7.15 hod.
- zastávka: Budova školy 5.-9. – 7.20 hod.
- zastávka: Pri Slovenskej reštaurácii: 7.25 hod.
Vodič a dozor školského pešibusu bol spočiatku jeho autor p. Ivan Putiška, ale dnes sa už śoféri striedajú. Rodičia vedia, že pešibus môže trošku meškať a zaujímavé je aj to, že cestujúci majú počas jazdy zakázané používať mobilné telefóny.
Aj keď na začiatku to bol skôr pokus, dnes je už pešibus v Novákoch osvedčená a obľúbená služba, ktorá spoľahlivo funguje. Ide síce o pešiu dopravu, ale vytvára veľmi dobrý základ aj pre rozvoj bicylovania, keďže už malé deti učí samostatnosti a nezávislosti od rodičov a príklady z Holandska, Dánska a iných vyspelých krajín ukazujú, že žiaci chcú bicyklovať do školy práve preto, aby neboli závislí na rodičoch – a pešibus je k tomu dobrý prvý krok vo veku, keď sa ešte sami bicyklovať boja.
Chcete to vyskúšať?
V prípade, že Vás tento nápad oslovil, radi by ste sa stali šoférom pešibusu, urobili niečo pre zdravie svojich detí, prípadne len tak, ako dobrovoľník, by ste radi pomohli meniť dopravné návyky, máte chuť prispieť k zlepšeniu kvality života vo vašom meste, k zlepšeniu životného prostredia, alebo dokonca záchrane našej planéty, tak neváhajte a skúste to aj u vás. Motiváciou a príležitosťou navyše by mohol pre vás byť aj Európsky týždeň mobility (ETM) v dňoch od 16.-22. septembra, čo môže byť dobrým impulzom pre vyskúšanie pešibusu vo vašej štvrti.
ETM je najväčšia kampaň na podporu udržateľnej mobility, tento rok sa nesie v duchu hesla „Prejdime sa spolu!“ Dôraz bude kladený na bezpečnú chôdzu a bicyklovanie. Už teraz je do kampane zaregistrovaných viac ako 40 miest zo Slovenska a viac akor 2000 miest z celej Európy a stále sa registrujú ďalšie mestá, organizácie a inštitúcie. Tak, ako môžete zorganizovať pešibus, v podobnom duchu je možné zorganizovať spoločné cesty bicyklom do školy, to isté je možné urobiť aj verejnou dopravou. Je priam žiadúce nečakať, že to niekto urobí za nás, je potrebné, aby sme začali každý sám u seba, u svojich detí, vnúčat, vo svojom okolí.
Podrobnosti o pešibuse nájdete aj vo veľmi dobrej PDF prezentácii pešibusu od jeho autora Ivana Putišku. Odporúčame ju pozrieť, sú v nej veľmi dobré vysvetlenia, návody a argumenty.
Šofér pešibusu pri škole odfotí skupinu žiakov, ktorú doviezol a pošle rodičom, aby vedeli, že dieťa je v škole.
V záujme ochrany osobných údajov však neposiela fotku s tvárami, ale s topánkami 🙂 .
Pešibus v praxi bežného školského dňa
Použité zdroje:
https://www.theguardian.com/environment/2019/mar/25/ban-cars-outside-uk-schools-air-pollution
Pokračujte v diskusii na forum.cykloplatforma.sk
Pridaj komentár
You may also like
-
Мобильное казино Пин Ап – официальный сайт для игры
-
Neziskové organizácie môžu podporiť otvorený list adresovaný účastníkom klimatickej konferencie COP28 na podporu chôdze a cyklistiky
-
Dvadsať parkovacích miest na Oudegracht v Utrechte poskytuje miesto pre viac ako 150 bicyklov
-
Spoločné bicyklovanie prospieva mentálnemu ako aj psychickému vývoju školákov
-
Ako holandské železnice NS recyklujú svoje bicykle
V stredu sme boli s kolegom na polícii na vopred dohodnutom stretnutí, aby sme ich požiadali o súčinnosť pri organizovaní aktivít v rámci Európskeho týždňa mobility. Sľúbili nám pomôcť v škôlke, na besede o bezpečnosti.
Keď sme im oznámili, že obec plánuje pred školou na jeden deň uzavrieť ulicu, aby sme zabránili mam-taxi, zareagovali, že to sa nedá, … Pochopil som to však najmä tak, že oni sa vlastne najviac boja niektorých vodičov, ktorí by im vyvolávali a nadávali. Rovnako reagovali aj na našu žiadosť, aby policajti sprevádzali deti na priechodoch pre chodcov pri ich školách. “Čo by na to povedali vodiči?! Zase by nám nadávali.”
Máme aj my ostatní vytvoriť dojem, že aj nás je masa a začať im vyvolávať a nadávať?
Marián, na toto ti tu nikto spoľahlivo neodpovie, pretože sa to líši mesto od mesta, policajt od policajta.
Podľa mňa je dôležité, či to chce škola - chce, aby sa zavrela ulica?
Podla vysledkov TSG by mohli chciet https://www.trafficsnakegame.eu/slovakia/skoly/ivanka-pri-dunaji-zs-m-r-stefanika/ Ak by sme to zovseobecnili na vsetky triedy, tak pri 780 žiakoch a 40% podiele pre IAD to bude v rannej špičke 312 prívozov a 312 ciest dalej do práce/domov a podobne poobede. Spolu teda az okolo 1200 zbytocnych ciest denne v okolí školy, kde sa pohybuje vela detí. Vo Viedni zatvaranie ulice zabralo https://www.dobramesta.cz/aktuality/1006/do-skoly-bezpecne-a-bez-aut.-viden-zrizuje-nove-skolni-ulice.-a-co-cesko Ale ako pise Jano, chceli to hlavne samotne skoly.