Cyklodoprava v Salzburgu II.

Rado Červienka pred pár týždňami dal pár fotiek o cykloriešeniach v rakúskom Salzburgu. Keďže som sa do tohto pekného mesta na pár hodín pracovne dostal aj ja, tak som tiež spravil pár fotiek a nadviazal naňho.

Stručne na úvod: podieľ cyklodopravy v Salzburgu je 20%, v centre mesta 30%. Sú dni, keď cez most Staatsbrucke v centre mesta prejde viac ako 9.000 cyklistov. Čísla sú pozitívne:
– 183 km cyklistických komunikácií
– 28 značených cyklistických ciest
– 6000 stabilných stojanov
– 1500 prenosných stojanov
– 130 cykloboxov na hlavnej stanici
– 174 cykloboxov v centre mesta
– 12 samoobslužných servisných stojanov


Neviem, ako je to inde v Salzburgu, ale štvrť pri hlavnej stanici (na obrázku Rainerstrasse) je festivalom ochranných pruhov pre cyklistov. Sú hádam všade. Vodiči osobných áut ich rešpektujú, samozrejme z času načas do nich vbehnú, ale len na pár okamihov. Autobusy po nich jazdia, ale v podstate na to sú určené.
Všimnite si aj dobre vyriešené parkovanie bicyklov kolmo ku chodníku. A to s tam zmestili aj stĺpy trolejbusu, stromy a širokánsky chodník. Na druhej strane však chýba bezpečné oddelenie ochraního pruchu pre cyklistov od zaparkovaných áut. To je zrejme vec osvety a výchovy(?).

Ochranný pruh pre cyklistov obchádza pruh pre parkovanie autobusov (Fanny von Lehnert Strasse)
Podobná situácia neďaleko, tentokrát ide o parkovací pruh pre osobné autá. Zaujalo ma, že tam nie je žiadny bezpečnostný odstup od zaparkovaných áut. Oba pruhy sú dosť široké, takže umožňujú parkovanie a jazdu dosť ďaleko od seba, zrejme si to však vyžaduje aby cyklisti jazdili v ľavej časti ochranného pruhu.
Riešenie pred križovatkou. Pravý pruh je pre odbočenie áut doprava a tak majú cyklisti ochranný pruh v strede, aby nevznikol konflikt s odbočujúcim autom. Pokračovanie ochranného pruhu začína ešte v križovatke, takže cyklista jasne vidí, kam má ísť.
(Odkaz pre MB – predpokladám, že asi takto nejako si predstavujete nahradenie cyklokoridoru ochranným pruhom? Áno, je to dobré, len k tomu skrátka musíme projektantov a policajtov nejako doviesť. )

Ochranný pruh v križovatke síce končí (áno, taky soudruzi v Rakousku udělali chybu a nové ENDE nastriekali na staršie ENDE), cyklistu to však nevyhodí medzi autá, ale za križovatkou pokračuje v bus+cyklo pruhu. Aké jednoduché …
Bus+cyklo pruh. Videl som ich viacej. Mal som to šťastie, že v jednom som videl autobus, ako práve obiehal cyklistu – skrátka prešiel väčšou časťou do pruhu pre autá a bolo. Žiadne vytrubovanie, žiadne nadávanie či ťukanie si na čelo.
Celkovo som bol znova ohromený aj ohľaduplnosťou vodičov voči chodcom. Hej, stačí tam chodiť po meste 20 minút a človek si zvykne, že vodiči pred priechodmi zastavujú, ešte keď sa len blížite k priechodu. Ale vždy po príchode do Rakúska ma to prekvapuje znova a znova…
Toto sa mi tiež páčilo. Cyklisti sú za križovatkou stavebnou úpravou vyvedení na zdieľaný chodník s chodcami.
Prístrešky pred železničnou stanicou. Nemal som bicykel, tak som nemohol vyskúšať, ale takto na pohľad sa mi veľmi páčia. Je to “jeden kus”, takže to stačí doviesť a osadiť a je tam miesto pre 28 bicyklov, dokonca aspoň čiastočne krytých pred dažďom. Pokyny na používanie sú umiestnené na tom strednom (modrá tabuľa).
Hneď vedľa prístreškov sú takéto stojany. Opäť je to “jeden kus”, stačí to priviesť a upevniť. Umožňujú zamknutie o rám. Všimnite si, že na dopravu po meste slúžia len staré či lacné bicykle, žiadne fully za tisíce eur. Kombinácia lacného bicykla a drahého zámku je v meste dostatočne bezpečná.
A na záver ďalšia variácia na cargo-bajk vo verejných službách, tentokrát poštárska elektrická trojkolka.

Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk