O dokončenom moste (takúto prezývku dostal Starý most, nakoľko bol už na konci roka dokončený, ale ešte sa pol roka na ňom pracovalo) popísalo dosť. Avšak nie z pohľadu cyklistickej infraštruktúry. Výlet v Bratislave umožnil navštíviť aj tento nový Bratislavský dopravný skvost, takže vám môžeme priniesť pohľad na cyklistickú infraštruktúru.
Od Starý most |
Napojenie na hrádzu smerom na prístavný most, ale aj na most Lafranconi je bezproblémové.
Avšak nikde nie je smerové značenie pre cyklistov, takže nemáte šancu sa dozvedieť , kde vlastne tento most vedie.
Čo sa týka vodorovného značenia, nájde tam veľký výber, niektoré je spracované dobre (ako napríklad cyklistický trojuholník,piktogram bicykla či optickopsychologická brzda.
Od Starý most |
Od Starý most |
Veľkým problémom spracovateľa boli šípky, ktoré nielen, že nie sú normové, ale sú aj proti vyhláške, a dokonca niektoré aj dosť nezmyselné.
Od Starý most |
Asi najhorším bodom pre cyklistov je prechod z jednej strany mosta na druhú cez koľajisko. Ide o veľmi zle vyriešený úsek, keď cyklista, aj keď má vyznačený priechod pre cyklistov, nie sú tam riešené jeho nábehy a križovania. Tento bod by bolo ešte dodatočne upraviť.
Od Starý most |
Čo sa týka samotnej cyklotrasy na moste je spravená výborne z hľadiska šírky ako aj z hľadiska estetiky. Na reakciu cyklistov, že cyklotrasa nie je dostatočne široká na predbiehanie, problem s predbiehaním nie je, nakoľko cyklista prejde načas na chodník pre chodcov a po obehnutí sa znova vráti (a tí ktorí by radšej videli širšiu cyklotrasu, v pôvodnom projekte sa uvažovalo, že len jedna strana bude pre cyklistov a druhá pre chodcov, tak ako je to na všetkých ostatných Bratislavských mostoch a teda priame obiehanie na cyklocestičke. Tu však zaúradovalo cykloobbčianskozdruženské lobby). Trasa je navrhnutá správne.
Od Starý most |
Veľkým problémom je však na moste nerovný povrh cyklopruhu. Cyklista sa cíti ako keby išiel po zabudnutých koľajniciach. Je neuveriteľné, že na novom moste toto dopustili a pri preberacom konaní ani stavebný a ani autorský dozor toto nepripomienkovali (ale na toto sme si už zvykli aj na našich diaľničných úsekoch). Žiaľ toto sa už opraviť dať nebudem, čo bude veľká škoda pre tento most, nakoľko vybudovaná cyklotrasa nemôže byť naplno využívaná.
Od Starý most |
Následne prebieha napojenie na infraštruktúru mesta, ktoré je bezproblémové s nejakými tými maličkými chybami, ktoré je možné odstrániť.
Nezmyselným bodom je priamo križovatka pod mostom, kde je zmes semafórov a je tažko sa v nich vyznať. Jednoznačne nezodpovedajú nielen legislatíve, ale ani logike. Toto bude veľký kolízny bod pre cyklistov. Pritom ich stačilo pekne previesť aj s chodcami.
Na záver je možné povedať, že dokončený most pôsobí celkom majestátne a dizajnovo je spracovaný výborne. Avšak z dizajnu sa “cyklista nenaje” a chyby na cyklotrase už budú vo väčšine trvalé. Chyby ako zlé a chýbajúce značenie, zlé navedenie cyklistov na pruhy, či zlá svetelná signalizácia sa opraviť dá (aj keď vieme že opraviť cyklotrasu v BA je asi také pravdepodobné ako že stretnutia na MDVaRR pre rozvoj cyklodopravy budú mať význam), ale zlý povrch už ťažko. Je na zamyslenie či vy doma by ste si niečo také prebrali a zaplatili.
Most však budí dojem, že bude jednou z hlavných dopravných tepien pre cyklistov do mesta a určite jeho spracovanie bolo výbornáým krokom.
Nakoľko nie je dôležite všetko opisovať ostatné, fotografie nájdete tu:
Doplním dve veci k článku:
1. obojstranná jednosmerná vs. jednostranná obojsmerná cyklotrasa na moste: Je pravda, že podľa pôvodného projektu mala byť jedna strana (po prúde Dunaja) vyhradená len pre cyklistov a druhá len pre chodcov. Lenže lávky mali mať pôvodne šírku 3 m každá, dnešné majú 4,5 m. Ako by to vyzeralo, ak by bola cyklotrasa na moste len na jednej strane, krásne vidno na úseku v Petržalke. Keďže tam na východnej strane nie je chodník ale len cyklotrasa, chodci chodia po nej. Ja som preto so súčasným riešením omnoho viac spokojný. Jedna trojmetrová lávka pre chodcov by pri tých masách ľudí na moste nestačila a cyklotrasa by bola nepoužiteľná. Jediná škoda, že lávky nie sú ešte o pol metra širšie – ak by mala cyklotrasa 2 m, bolo by aj bezproblémové predbiehanie cyklistov bez vybočovania mimo pruhu, čo by sa hodilo pri náraste cyklodopravy.
2. Semafor na Šafku. V dnešnom stave by nebolo možné prevedenie z chodcami – keďže chodci neprechádzajú vždy celú križovatku naraz, ale zostávajú stáť na stredovom ostrovčeku. Ten však nie je dimenzovaný na cyklistov. Riešením by bola zmena signálneho plánu, tak aby chodci a cyklisti išli vždy cez celú cestu naraz. Tiež by bolo lepšie, ak by bol semafor pre cyklistov pred križovatkou a v zmenšenej podobe.
Upozorním tiež na odskoky obrubníkov. Starý most je hrboľatý, ale v porovnaní s prejazdmi “zapustených” obrubníkov je to úplne hladký povrch. Na problém polobariérových vjazdov na cyklopriechodoch by sa mali viac zamerať novelizované TP, dnes je to s realizáciami systémová bieda.
skuste ist po cyklochodniku od eurovei na most a dalej do petrzalky ak sa vam to podari … na tento smer projektanti zabudli, neexistuje prechod cez kolajnice
V clanku odporucane predbiehanie je v rozpore s pravidlami cestnej premavky – po chodniku sa nesmie jazdit a predchadza sa zlava, nie sprava. Kvoli tomu je legalne predbiehanie cyklistov na Starom moste de facto nemozne.
Dva jednosmerne cyklotrasy oproti jednej obojsmernej sposobuje aj zvyseny pocet krizovani, co su vzdy najrizikovejsie miesta. Keby napr. na tej vychodnej strane, kde je citelne menej chodcov, urobili 3 m siroku obojsmernu cyklotrasu a 1,5 m siroky chodnik, podla mna by to kapacitne v pohode stacilo pre vsetkych a nemuseli by sa cyklisti 2x motat cez elektrickovu trat.
V clanku ma zarazili vycitane nedostatky – zvlneny povrch a sipky su esteticky problem, ani zle nastavene semafory nie su problem bezpecnosti ako skor komfortu. Co je vsak podla mna kardinalny problem celeho useku je miesto pred petrzalskym Mytnym domcekom. Cyklista ide z mesta dolu kopcom musi prudko brzdit, ak chce odbocit napr. dolava na hradzu, lebo je to kolme odbocenie. Do toho mu vychadzaju chodci z tmaveho schodiska od nabrezia, su tam vylozene stoliky z restauracie a miesto, kde cyklopruh prechadza do piktokoridoru, je ohranicene obrubnikom zastavky elektricky. Do toho este pridu cestujuci iduci na zastavku elektricky alebo z nej, resp. ti, co budu davat prednost elektricke a cakat pred priechodom pre chodcov rovno v jazdnej drahe cyklistov.
A tento kolizny bod by tam vobec nebol, keby bola obojsmerna cyklotrasa a napr. zo smeru od Viedenskej by sa slo hore na most slimacou rampou od hradze ako je tomu na Apolle. Zaroven sa mal vybudovat aj chodnik popri cyklotrase az ku krizovatke pred TPD.