Zásady a odporúčania pre bezpečný pohyb cyklistu

Je tu jar, košickí cyklisti preto pripomínajú zásady bezpečného bicyklovania. 

Text: Veronika Urbanovičová, KE.CY Košice, Adrián Chreň, Cyklokoalícia Košice

Jar je tu a začína cyllosezóna. Poniektorí v chladnejších mesiacoch na bicykli nejazdili a preto považujeme za vhodné, aby sme si spoločne oprášili základné zásady, pravidlá a odporúčania pre bezpečný pohyb cyklistu v mestskej premávke.

1. Poznám predpisy a zásady bezpečnej jazdy

Poznám pravidlá cestnej premávky a iné predpisy, ktoré sa ma pri jazde na bicykli týkajú. Poznám a primerane ovládam zásady bezpečnej jazdy v mestskej premávke.

2. Poznám svoje jazdecké zručnosti

Jazdím po takých cestách a v takej premávke, na akú si trúfam. Ak som začiatočník, tak sa vyhnem:

  • viacpruhovým komunikáciám v jednom smere;
  • zaraďovaniu do druhého pruhu;
  • predbiehaniu áut v kolónach sprava.

3. Pri zhoršenej viditeľnosti nejazdím bez fungujúcich predných a zadných svetiel 

Dostatočná viditeľnosť jazdca a bicykla je prvá a zásadná podmienka bezpečnej jazdy. Kvalitné predné svetlo bielej farby je rovnako dôležité, ako zadné červené a to napríklad kvôli protiidúcim autám, ktoré odbočujú vľavo a krížia mi cestu. Ideálny je odev výrazných farieb, opatrený reflexnými prvkami. Svetlá, „blikačky“ a reflexné prvky si beriem, aj keď sa plánujem vrátiť za svetla, pretože sa môžem zdržať. Používam zvonček

4. Používam zvonček

Zvonček je pre informovanie chodcov či pomalších cyklistov o mojej prítomnosti najvhodnejší. Zvukovú signalizáciu používam v dostatočnom predstihu, aby o mne už vedeli,  ešte kým ich začnem predbieham. Umožním im reagovať včas.

5. Nejazdím pri úplnom okraji vozovky a blízko pri zaparkovaných autách

Síce platí, že mám jazdiť pri pravom okraji vozovkyvozovky, ale zbytočne sa neohrozujem a preto jazdím trochu ďalej od okraja. Pri obrubníku sa často nachádzajú kanalizačné vpuste, výtlky, kamienky, štrk a iné prekážky.  Keď jazdím popri zaparkovaných autách, vždy (!) predpokladám, že posádka môže nečakane otvoriť dvere.

6. Jazdím predvídateľne a ukazujem zmenu smeru

Po ceste jazdím priamo, vyhýbam sa náhlych vybočeniam, ktoré vodiči za mnou nečakajú. Kľučkujem len v dobre zhodnotenej, bezpečnej situácii.

Upažením ruky ukazujem zmenu smeru. Znamenie ukazujem v predstihu, počas odbočovania je už neskoro, vtedy sa plne venujem riadeniu. Pri odbočovaní vľavo ukazujem zmenu smeru dvakrát – prvý raz pri preraďovaní do ľavého odbočovacieho pruhu, čim upozorním vodičov, idúcich za mnou, druhý raz pred samotným odbočením, čím upozorním aj vodičov v protismere. Dôležité je, aby všetci boli pripravení na môj manéver ešte skôr ako ho vykonám

7. Mám prehľad o svojom okolí 

Neustále automaticky kontrolujem situáciu okolo mňa. Pri odbočovaní vľavo sa pohľadom cez rameno uistím, že ma práve nemíňa auto. Ak sa neviem obzrieť dlhšie bez straty rovnováhy, urobím to radšej kratšie, ale dvakrát za sebou.

8. Záber jazdného pruhu

Ak na na vozovke nie je dostatok miesta, jazdný pruh je tam úzky (kruhový objazd, úzke uličky, ostrovčeky a.i.) a vodiči by ma predbiehali s nebezpečne malým odstupom, nebojím sa jazdíť v strede jazdného pruhu. Auto tak nemá dostatok miesta na obchádzanie a musí počkať, kým neprídem na širšiá úsek. Na začiatku tohto manévru rukou ukážem zmenu smeru, aby bol vodič za mnou pripravený.
Pruhu nikdy takto nezaberám tam, kde auta jazdia rýchlejšie ako 50 km/hod a dvakrát si to rozmyslím, ak ulica stúpa a tak jazdím pomaly. V takých prípadoch je vhodnejšou, i keď nie legálnou  alternatívou chodník.

9. Priame odbočenie vľavo

Priame odbočenie vľavo v premávke je akousi záverečnou skúškou prvého stupňa cyklistických zručností. Postupujem nasledovne:

  • pohľadom cez rameno sa uistím, že ma práve nemíňa auto,
  • rukou ukážem zmenu smeru vľavo,
  • zaberiem pruh (stále ukazujem),
  • dám prednosť protiidúcim vozidlám (môžem zastaviť pri ľavom okraji svojho pruhu),
  • odbočím.

Na križovatkách s viacerými pruhmi zaberiem odbočovací pruh. Vždy sa však držím zásady, že pokiaľ mám pocit, že križovatka je na mňa moc veľká, tak radšej odbočím nepriamo.

10. Nepriame odbočenie vľavo

Ak si netrúfam na odbočenie vľavo priamo z jazdy, tak  zastavím skôr pred križovatkou a oba smery prekrížim až vo chvíli, keď nejde žiadne auto alebo keď má práve zelenú kolmý smer. Ak si netrúfam ani takéto odbčenie vľavo, tak radšej zídem z bicykla a použijem priechod pre chodcov.

11. Státie na križovatkách

Stojace auta pred križovatkou zo zákona obieham sprava, aby som sa postavili pred nich. Pri čakaní nestojím na úrovni auta, ale trochu pred ním, aby ma vodič videl a vedel o mne. Ak na križovatke nie je dostatok miesta, zbytočne sa netlačím vpred. V prípade, že auto stojace vedľa mňa signalizuje odbočenie vpravo, dám mu priestor odbočiť. Myslím aj na „mŕtvy uhol“, kde ma autobus či nákladné auto nemusí vždy vidieť.

12. Nejazdím na červenú

Nerobím to, ani keď sa domnievam, že je to bezpečné. Zo všetkých dopravných priestupkov je tento najzávažnejší a je najkritickejšie vnímaný.

13. Prejazd električkových alebo vlakových koľají

Pri prejazde električkových či vlakových koľají smerujem svoj bicykel čo najviac na ne kolmo, aby sa mi v nich nezachytilo koleso. Priamo na koľajach nezatáčam. Ak je medzi električkovými koľajami a parkujúcimi autami málo miesta, jazdím radšej medzi koľajnicami než vpravo od nich.
Koľajnice po daždi bývajú veľmi klzké, pozor na to!

14. Snažím sa nejazdiť po chodníkoch určených peším

Ak jazdím po chodníku pre peších, porušujem pravidlá cestnej premávky. Hľadám preto spôsoby, ako jazdu po chodníku minimalizovať. Učím sa jazdiť v premávke, najprv opúšťam chodníky v  kľudnejších uliciach, potom v rušnejších a jazdím stále viac a viac po ceste. V miestach kde by moja jazda mohla vážne obťažovať chodcov, bicykel tlačím.

15. Chodcov míňam ohľaduplne, nech sú kdekoľvek

Na spoločných cestičkách pre cyklistov a chocov obchádzam chodcov primeranou rýchlosťou v dostatočnom odstupe. Ak treba, spomalím. Ak ma chodec nevidí a neregistruje, dostatočne včas zazvoním. Vyľakaný chodec totiž môže ľahko spôsobiť nehodu. Pri kočíkoch, deťoch či domácich zvieratách beriem ako fakt, že môžu vykonať nepredvídateľné zmeny smeru a preto riadne spomalím, obchádzam vo väčšej vzdialenosti viac a radšej zo strany dospelého človeka.

Osobitná ohľaduplnosť je potrebná pri jazde po chodníku, veď ide o nelegálnu jazdu a chceme, aby nás chodci aj napriek tolerovali. Rýchlosť prisôsobím rýchlosti chodca  Na zúžených miestach radšej až zastavím, aby mohli chodci prejsť. . Nevytváram obraz cyklistu ako nebezpečného obyvateľa, ohrozujúceho chodcov, lebo potom sa veľmi ťažko získava akákoľvek podpora cyklistiky v meste a zbytočne pribúdajú iba ďalšie zákazy a obmedzenia.

16. Neprehľadné miesta obchádzam oblúkom

Rohy budov, vchody, veľké autá a prekážky, cez ktoré nevidno, neobchádzam natesno. Spomalím a urobím väčší oblúk. Vždy sa môže spoza prekážky vynoriť chodec, pes, kočík, ďalší cyklista či iný tvor.

17. Predvídam chyby ostatných

Vždy radšej predpokladám, že ma ostatní nezaregistrovali alebo neodhadli moju rýchlosť. Rýchlosť jazdy prispôsobím situácií a odhadujem správanie druhých v dostatočnom predstihu. Na jazdu sa treba sústrediť.

Pozor na dvere áut, teda na “dooring”, keď zo zaparkovaného auta nepozorný vodič alebo pasažier otvorí dvere priamo pred cyklistu, ktorý do nich narazí. Preto jazdím mimo zónu dverí, teda najmenej jeden meter od zaparkovaných áut.

18. Neohrozujem seba ani ostatných

Jazdím tak, aby som neohrozil seba a ani ostatných účastníkov premávky. Pokiaľ je to možné, neporušujem dopravné predpisy. Ak som niekde nútený dopúšťať sa priestupku opakovane, snažím sa robiť niečo preto, aby sa to neopakovalo: nájdem si inú trasu, zmením spôsob jazdy alebo navrhnem úradom, aby problémové miesto upravili.

19. Uľahčujem cestu ostatným, púšťam chodcov alebo autá

Dávam prednosť chodcom na priechode i odbočujúce autám, križujúcim môj smer jazdy. Ak je to možné a cesta je dosť široká, uľahčujem autám predbehnutie. V neprehľadnej zákrute ukážem vodičovi, že ma môže predbehnúť. Skrátka, slušnosť voči ostatným mi získa uznanie u chodcov aj vodičov.

20. Som slušný a dávam dobrý príklad

Keď mi niekto pomôže, poďakujem, zamávam, usmejem sa. Priateľsky šírim pozitívnu náladu a dobré meno cyklistiky.

Dalšie rady a tipy

Križovania ciest

Cez priechody pre chodcov by ste mali zosadnúť z bicykla a bicykel viesť. Na cyklotrase vedenej pozdĺž cesty dávajte pozor na autá odbočujúce do vedľajších ulíc, vjazdy a výjazdy.

Parkovanie bicykla

Pri uzamykaní bicykla myslite ako zlodej! Zamykajte bicykel o rám k stojanu alebo pevnej konštrukcii. Nezamykajte bicykel o kolesá. Parkuje na frekventovaných miestach ulice, využívajte bezpečné stojany typu U a zámky s vysokým označením bezpečnosti. Ak nechávate bicykel osamote dlhšie, vezmite z neho doplnky ako svetlo, blikačky, tachometer, pumpu a pod.

Nosenie prilby – ochráňte to najcennejšie

Prilbu používajte vždy, ak idete mimo mesta a ak vám nevadí, používajte ju aj v meste. Deti do 15 rokov majú zákonnú povinnosť nosiť prilbu počas bicyklovania aj v obci. Ak si neviete vybrať pre vás a vaše dieťa vhodnú prilbu a jej veľkosť , poraďte sa so skúsenými cyklistami alebo v cyklistickom obchode.

Ak ste chodec, nebojte sa cyklistov. Nemeňte zbytočne smer, ak to nie je potrebné. Ak pri zvuku zvončeka uskočíte do strany, situáciu zhoršíte. Preto zachovajte svoj smer tak, aby cyklista mal dostatok miesta na obchádzanie. Cestičku pre cyklistu nechajte cyklistom a zbytočne nezaberajte celý chodníka.

Ak ste vodič, predbiehajte cyklisti s odstupiom najmenej 1.5 m! Prúdenie vzduchu dokáže cyklistu hodiť do vozovky a spôsobiť tak dopravnú nehodu. Snažte sa vcítiť do situácie cyklistu, nerobte druhým to, čo by ste nechceli vy. Pár ušetrených sekúnd je menej, než zdravie človeka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.