Je nehoda cyklistu vo Zvolene dôsledkom zle navrhnutej infraštruktúry?

Nedávno sa stala dopravná nehoda vo Zvolene za účasti cyklistu. Cyklista bol zrazený v cyklopruhu. Po nehode ostali len značky.

Celková situácia v mieste nehody.

O nehode si môžete precitať napríklad tu.

Zvolen je známy tým, že  “namaľovaním čiar” sa tvári, že vyriešil problem cyklistickej dopravy. Napriek mnohým upozorneniam však mesto nič nerieši a za súčasného i minulého vedenia sa nezmenilo nič, okrem premaľovania zelenej čiary na bielu plnú čiaru (a tak to teraz vyzerá ako krajnica). Dokonca došlo k zrušeniu niektorých pruhov, aby na Sokolskej mohli parkovať autá. Najviac to vystihujú články https://www.cyklodoprava.sk/vo-zvolene-si-robia-s-cyklistov-srandu/ alebo  https://www.cyklodoprava.sk/zvolen-nespristupni-namestie-cyklistom/

No ale vráťme sa k danému miestu nehody.

Ide o cyklistický pruh na Štúrovej ulici v širke 1,25 m + 0,25,   pričom mesto do šírky pruhu zarátalo aj odvodňovací žľab v šírke 0,50 m. Teda šírka cyklopruhu, ktorú môžu využívať cyklisti je 0,75m.

 

Na mieste nehody  sa pozdĺžne nachádza parkovisko s kolmým stáním, teda vozidlo ktoré z parkovacieho miesta cúva, sa musí “vystrčiť” do pruhu, aby mal vodič výhľad. Neďaleko je výjazd na cestu, kde kvôli parkovaniu nie je zabezpečený rozhľad na cyklistickú cestičku.

Podme si zhodnotiť, čo píšu predpisy.

V Technických podmienkach TP085 Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry sa píše:

  • Minimálna šírka cyklistického pruhu alebo jednosmernej CYK je 1,25 m.
  • Medzi cyklistickým pruhom a kolmým (resp. šikmým) parkovaním sa necháva bezpečnostná medzera minimálne 1,00 m.
  • CYK sa nesmie navrhovať po  „prídlažbe“ . Ide o veľmi nebezpečné riešenie a takýto spôsob realizácie sa nenavrhuje.

Takže cyklistický pruh je navrhnutý v rozpore s technickými predpismi. platnými v Slovenskej republike.

Cyklopruh  je navrhnutý na prídlažbe, čo je priamy rozpor s technickými pravidlami a ide o veľmi nebezpečné riešenie (1 – cyklista nevyužíva daný priestor a tak sa “tlačí” viac do vozovky 2 – jazda nie je možná počas daždivého počasia; 3 – daná časť je často znečistená…).
Nie je tu bezpečnostná medzera a tak pri výjazde musí vozidlo vojsť do cyklistického pruhu bez rozhľadu, čím priamo ohrozí cyklistu. To je osobitne nebezpečné pri vycúvani z parkovacieho miesta. Š
írka cyklopruhu je nedostatočná a tak cyklista je nútený nevyužívať celý pruh, ale tlačiť sa viac do jazdného pruhu vodiča.

Ak si to teda zhrnieme, bolo iba otázkou času, kedy sa niečo v  danom pruhu niečo stane. Či by sa tejto dopravnej nehode predišlo, keby bola situácia riešená podľa noriem, sa môžeme iba domnievať, ale určite by bola zabezpečená oveľa väčšia bezpečnosť nie len cyklistu, ale aj vodiča, ktorý musí teraz žiť s myšlienkou, že  zrazil cyklistu.  Vodič by mal dostatočný priestor na vycúvanie a náhľad NA CYKLISTU a cyklista by skôr videl “že sa niečo deje”.

 

 

 

Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk