Daňové úľavy pre cyklistov – nový trend v Európe.

Tak opäť dvíhame tlak motoristom v štýle, čo to má zase  znamenať, veď tí cyklisti nič neplatia, žiadne dane, nepotrebujú tankovať do bicykla,len motoristi platia dane, či už spotrebné a iné a ešte takáto nehoráznosť, že budú mať daňové úľavy. No to určite! Čo zase chcú?

No podľa zdroja z ECF, je práve takáto daňová úľava vhodným benefitom pre ľudí, ktorí dochádzajú do práce na bicykli. 4 európske krajiny začali takto odmeňovať cyklistov.

V Belgicku začali odmeňovať cyklistov tak, že dostali 23 centov za kilometer v roku 1999. Ale samozrejme iba tí, čo dochádzajú na ňom do práce. Počet ľudí, ktorí to začali využívať narástol medzi rokmi 2011 a 2015 o 30%! To znamená, že v súčasnosti vyše 400 tisíc Belgičanov dostáva takéto cyklodotácie. To už je skoro ako Bratislava:-) A aký je dopad na štátny rozpočet, iba približne 93 mil. Euro, čo sa zdá, že Belgičania prežijú.

Poďme ďalej, v Luxembursku prebieha daňová reforma,v rámci ktorej môže občan využiť 300 Euro na kúpu nového bicykla a tak si znížiť daň. Navyše môžu zamestnávatelia povoliť používanie firemného bicykla aj na súkromné účely.

Obdobne aj vo Francúzsku existuje odmeňovanie cyklistov na princípe podobnom ako v Belgicku, avšak s nie priateľskými podmienkami. Totižto celková hodnota, ktorá sa môže odpočítať na dani, sa môže maximálne rovnať 200 Eurám. Čo v prípade porovnania s Belgickom stráca na atraktívnosti. Avšak francúzske cyklospolky a loby skupiny naďalej tvrdo presadzujú navýšenie tohto limitu. Veď čože je to 200 Euro pre Francúza.

Podobne aj v Taliansku pripravujú kupóny, ktorými by mohli zamestnanci využívať bicykle do práce, alebo študenti do škôl.

Viaceré príklady ohľadom tejto témy nájdete aj v anglickej štúdii (fiscal incentives for commuting)  ako aj reporte o podporných schémach v elektro mobilite ( incentive schemes for e-cycling. ).

Okrem iniciatív, ktoré spomína ECF je viacero samostatných príkladov, kedy napr. firmy v Nemecku, Belgicku alebo Rakúsku platili zamestnancom za dochádzanie na bicykli, cca. 2-6 Euro za jazdu.

Niečo podobné funguje napríklad aj v USA, kde môže občan dostať 20 USD zľavu každý mesiac, ak do práce chodí na bicykli. Je to v rámci programu Bicycle Commuter Benefit.

 

A čo u nás? Funguje niečo také? Alebo sa radšej nepýtať…:-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.