Cyklistický experiment Bratislava

Už o pár dní, 15. februára, sa v Bratislave začnú asi najväčšie dopravné obmedzenia v jej dejinách. Výstavba diaľnice D4, rýchlostnej cesty R7 a novej autobusovej stanice si vyžiadali uzavretie niekoľkých zjazdov z Prístavného mosta a kompletné uzavretie ulice Mlynské Nivy. Očakávajú sa obrovské zápchy, zmätky, nervozity v značnej časti Bratislavy. Už doteraz sme na bratislavských cestách zažívali každodenné zápchy  a to dokonca priamo v tých oblastiach, ktoré sa idú teraz ešte viac obmedziť. Bude to skrátka ťažké.

Na druhej strane bude zaujímavé sledovať dve veci.  Prvou je zavedenie buspruhov. Magistrát chce dostať ľudí z áut do hromadnej dopravy a preto v dotknutom smere zriadi na Gagarinovej ulici buspruhy a významne obmedzí autá. Tento krok  ešte viac spomalí individuálnu dopravu a naopak urýchli dopravu hromadnú. Tá má oveľa väčšiu kapacitu, podľa modelov až 3-4 väčšiu ako autá. Bude zaujímavé sledovať, ako to bude fungovať a ako to Bratislavčania prijmú.

Lenže ako cyklistov nás však bude ešte viac zaujímať ďalšia otázka: dostanú zápchy ľudí z áut na bicykle? Teória hovorí, že áno, najmä s nastupujúcim teplejším počasím môžeme očakávať masívny nárast počtu cyklistov. Niektoré prístupové trasy do mesta, ako aj mosty cez Dunaj budú upchané, pričom významný počet jázd je nepochybne kratších ako 5 kilometrov a sú po rovine, čo je pre dochádzanie na bicykli priaznivé. Aká bude prax? Uvidíme v bratislavských uliciach viac cyklistov?

Zaujímavé bude sledovať aj vývoj predaja bicyklov a elektrických bicyklov. Bratislava je bohatý región a leto je tu horúce, takže si dovolím odhadnúť veľmi dobrý rok pre predajcov elektrických bicyklov.

Poznatky z Bratislavy tak môžu byť zaujímavé aj pre ostatné veľké mesta Slovenska. Ich vedenia váhajú a nechcú obmedziť automobilovú dopravu, aby si nepohnevali voličov. Bratislava to chtiac-nechtiac vyskúša za nich.  Možno práve skúsenosti z Bratislavy ukážu, že zmena paradigmy je možná, že obmedzenia individuálnej dopravy sú účinným nástrojom, že buspruhy zrýchľujú dopravu a najmä že ľudia sú ochotní bicyklovať a má preto zmysel vytvárať pre bicyklovanie dobré podmienky.

Bratislava, držíme palce a sledujeme vás!

Článok vám priniesla Platforma nemotorovej dopravy

1 thought on “Cyklistický experiment Bratislava

  1. Super článok.Mohli by už konečne poriešiť aj mhd a prevoz bicyklov.Minulý rok som dostal defekt.Žiadny vodič mhd ma nechcel zobrať.Pri tom bol autobus poloprázdny a miesto tam určené je prednostne na kočík,vozík prípadne bicykel.Volám na dopravný dispečing, čo mám robiť.Odpoveď bola je to na zvážení vodiča.Takže pekne ďakujem celému dopravnému podniku za takú diskriminináciu.Mohol som ísť 15 km pešo alebo si zavolať taxik alebo čakať do rána,ktorý vodič ma zoberie?

Napísať odpoveď pre Myki Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.