Aká je cestička pre cyklistov popri Hornáde v Spišskej Novej Vsi

Pred vyše rokom sme vás informovali o plánoch výstavby cestičky pre cyklistov v Spišskej Novej Vsi a problémami s ňou spojenými.

Tento rok som sa bol v rámci riešenia projektu Last Mile (financovaného z programu Európskej únie Interreg Europe) teda presvedčiť ako projekt vyzerá po realizácií a čo pozitívne mestu priniesol.

No a musím povedať, že cestička je na Slovenské pomery realizovaná nadštandardne. Komunikácia je dostatočne široká, je tu použité vhodné dopravné značenie a cestička je aj osvetlená. Okrem rekreačných účelov je teda použiteľná aj pre dopravné účely, pre dochádzanie do práce alebo do blízkych nákupných centier.

Pri vyšnej hati začína cestička pri parkovisku a účelovej komunikácií, po ktorej je možné na horskom bicykli pokračovať smerom k Rómskej osade, Smižanom alebo po cykloturistickej trase č. 014 až do Slovenského raja. V smere do centra však vedie cestička stále popri Hornáde, v kríženiach s miestnymi komunikáciami sú cyklisti vedení v úrovni vozovky, bez prejazdu cez obrubníky, alebo sú obrubníky tiež v úrovni vozovky bez výškového rozdielu. Priechody sú navyše podfarbené zelenou farbou a zdá sa, že aj celkom kvalitnou- v jazdnej stope áut zatiaľ nebolo vidno opotrebenie.

V prvom úseku s nachádzajú popri cyklotrase aj lavičky a povinný hype prvok- workoutové ihrisko. V miestach kríženia s chodníkmi sú vyznačené priechody pre chodcov, čo by malo o.i. peších upozorniť, že by mali prejsť na druhú stranu a nepokračovať po cestičke pre cyklistov. V praxi si však aj peší vyberajú pre pohyb najlepší povrch a kým nebudú komunikácie pre cyklistov v mestách bežné a intenzity na nich privysoké na pohyb chodcov, dovtedy sa toto zrejme nezmení. V dalších úsekoch trasy je zrejmé že boli budované v rôznych etapách a teda bol zvolený rôzny prístup k oddeleniu časti pre cyklistov od pruhu pre peších. Na celej cyklotrase je pre tieto účely použitý najskôr varovný pás, neskôr obrubník a nakoniec aj pozdĺžna súvislá čiara, čo už nepostačuje súčasným normám a technickým podmienkam.

Pozitívom stavby je tiež dodržanie bezpečnostných odstupov od pevných prekážok, kedže cestička vedie popri hrádzi, ktorá by mohla cyklistov obmedzovať.

Celkovo za seba hodnotím túto stavbu veľmi pozitívne a drobné nedostatky som schopný prehliadnuť, kedže miestnym tiež neprekážajú. Navyše sa na túto trasu pripájajú ďalšie cyklotrasy a upokojené zóny, čím vzniká v meste skutočná sieť cyklotrás.

A ešte mapka…

 


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.